Mistet flyet etter feil fra selskapet – må dekke alt selv

Går du til feil utgang og mister flyet, er det lite å hente av erstatning - selv om du baserer deg på flyselskapets informasjon. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Da flypassasjeren skulle reise fra Oslo til Bergen med SAS, forholdt han seg til opplysningene fra flyselskapet om hvilken gate flyet skulle gå fra. Det skulle han ikke gjort.

De som bestiller billetter og bruker flyselskapenes apper får som regel også oppgitt hvilken gate flyvningen går fra når avgangen når avgangen nærmer seg.

Da den reisende møtte opp til den angitte gaten i appen, A21, viste det seg at informasjonen var feil.

Eget ansvar å følge med

Avgangen skjedde fra en gate så langt unna der han hadde møtt, at han mistet flyet. Han måtte kjøpe ny billett, og krevde at SAS skulle dekke den opprinnelige.

Det gjorde selskapet ikke, og mente det var den reisendes eget ansvar å sjekke hvilken gate avganger skal gå fra. Uansett er ikke slike opplysninger obligatoriske, mente SAS.

Selskapet mente at det alltid vil være opp til den reisende å holde seg oppdatert på hvilken informasjon som blir gitt om gaten på flyplassen.

Ville ha dekket ny billett

Dette godtok ikke mannen, og sendte derfor saken inn til flyklagenemnda.

Han mente at han hadde krav på å få dekket den opprinnelige billetten på 2399 kroner. Kravet, mente han, var rimelig fordi han at mente at han mistet avgangen på grunn av feil informasjon i SAS-appen.

SAS mente at det var klagers risiko å kun forholde seg til hva som sto i appen, og ikke sjekke monitorene på flyplassen som oppgir avganger og hvilken gate i sanntid.

Nå har klagenemnda vurdert saken hans, og kommet til samme konklusjon som SAS:

Uheldig med feil informasjon

Mannen har fått tilbake skatter og avgifter for den flyvingen han mistet, men må ellers bære alle utgiftene med den nye reisen.

– Selv om det er uheldig at det ble gitt feil informasjon til passasjeren, mener nemnda at det er klagers eget ansvar å følge med på informasjonstavlen på flyplassen og de annonseringer som blir gjort. Passasjeren plikter å møte opp ved riktig utgang før ombordstigningen stenger, konkluderer flyklagenemnda.

Den slår fast at det er reisendes egen risiko å kun for forholde seg til informasjonen i appen fra SAS.