Fem personer hadde kjøpt seg en Syden-reise til Gran Canaria. Da de ville avbestille turen fem måneder før avreise, ble de avkrevd et gebyr på 10 000 kroner. – Urimelig og ulovlig, mener klagenemnda for pakkereiser.
Når norske Syden-turister kjøper pakketurer, må de normalt først betale et depositum til charterselskapet som et forskudd. Resteh av reisen skal betales senere.
Hvis reisen blir avbestilt etter en bestemt frist, kan charterselskapet beholde en del av dette depositumet som et gebyr for arbeidet med å kansellere.
Ville ha pengene tilbake
Nå har pakkereisenemnda sett på en sak der pakkereisearrangøren TUI beregnet seg 2 000 kroner i gebyr for hver av de fem reisende som avbestilte turen sin. Det utgjorde hele depositumet de hadde innbetalt.
Kundene skulle reise med Norwegian fra Bergen til Las Palmas, og bo på Hotel Riu Vistamar i Amadores, et 4-stjerners hotell. Turen kostet 67 000 kroner.
De bestilte turen i april 2022, og kansellerte den 15. september i år . Selve reisen skal ikke foregå før neste år, fra 18. til 25. februar 2023.
De fem klaget til pakkereisenemnda over at de mistet hele depositumet, og mente summen var uhørt. De ville ha alle pengene tilbake siden de avbestilte fem måneder før avreise. Det sa TUI nei til.
«Urimelig og ulovlig»
De reisende henviste bl.a. til pakkereiseloven som sier at reiser kan avbestilles inntil 42 dager før avreise, mot «et rimelig administrasjonsgebyr.»
Etter avslaget klaget de derfor saken inn for pakkereisenemnda.
Den har nå hatt saken til vurdering, og den reagerer med dette vedtaket:
– Flertallet, og nemndas leder og forbrukerrepresentantene, er av den oppfatning at standard avbestillingsgebyr på 2 000 kroner pr. person i dette tilfellet må anses både ulovlig og urimelig, heter det.
Nemnda har vedtatt at gebyret var for høyt, og at burde ha vært halvparten, 5 000 kroner.
TUI: – Ville fått pengene tilbake
Flysmart24 har bedt TUI kommentere pakkereisenemndas vedtak, men selskapet har ikke svart på vår henvendelse.
TUI har overfor klagenemnda vist til bestemmelsen om at depositumet må betales innen fem dager etter bestilling.
Kundene tok først kontakt med selskapet to uker etter bestilling fordi de hadde oppdaget at de hadde bestilt ferieturen på feil periode.
– Dersom klager hadde kontaktet TUI innen fristen for innbetaling av depositumet, kunne han ha avbestilt reisen uten omkostninger, mente selskapet. Det opprettholdt beslutningen om å beholde hele depositumet på 10 000 kroner.
Kunne solgt på nytt
Klagenemnda bemerker at TUI opererer med et standard avbestillingsgebyr på 2 000 kroner, uavhengig av når avbestillingen skjer. Dette reagerer flertallet i nemnda på:
– Etter flertallets mening strider derfor TUI Norge AS sine vilkår om avbestilling mot gjeldende lovverk på området. I dette tilfellet avbestilte klager ca. fem måneder før avreise, noe som ikke gjør det usannsynlig at TUI vil kunne fylle opp plassene med nye passasjerer, skriver nemnda i sitt vedtak.
Gebyr hver for seg
Den reagerer også på at gebyret beregnes per person, når bestillingen er gjort for de fem kundene samlet.
Etter flertallets mening fremstår dette som urimelig etter som gjennomføringen av avbestillingen må antas å ha skjedd i en felles operasjon.
Nemnda mener derfor at 5 000 kroner vil være et rimelig gebyr i denne saken.
Nå er nemnda avgjørelser ikke juridisk bindende, derfor kan TUI avvise å redusere gebyret.