Flyansatte opplever å bli drapstruet på jobb

Hittil i år har det oppstått 180 alvorlige episoder på fly som har blitt innrapportert til Luftfartstilsynet. Illustrasjonsfoto: Knut-Erik Mikalsen

I en ny arbeidsmiljøundersøkelse blant ansatte som jobber på fly i Norge, kommer det frem at mer enn én av ti flyansatte har opplevd å bli trakassert av passasjerer mens de er på jobb.

I Luftfartstilsynet, som står bak undersøkelsen, er man svært bekymret over at utviklingen ser ut til å bli verre:

– Andelen som opplever å bli mobbet ligger over det man ser i snitt i befolkningen. Mobbing skjer ofte mellom kolleger, men de flyansatte også har en tilleggsbelastning i og med at hele 12 prosent oppgir trakassering fra passasjerer, konkluderer rapporten.

Dramatiske hendelser

Tilsynet reagerer på resultatet av undersøkelsen:

– Ja, vi synes dette er et høyt tall. Vi ønsker ikke at noen besetningsmedlemmer skal måtte oppleve å bli trakassert, men vet samtidig at det dessverre forekommer, sier flyoperativ inspektør i tilsynet, David Opsahl Moldskred, til flysmart24.

I tillegg til den ferske miljøundersøkelsen får tilsynet også inn rapporter fra besetninger etter at det har oppstått bråk om bord mens flyene har vært i luften. Der er det begrenset handlingsrom for å stanse konflikter.

Det har ført til at kapteinen, i særs alvorlige situasjoner, har vært tvunget til å avbryte flyvingen og ta flyet ned på nærmeste flyplass.

Det skjedde med et Norwegian-fly til Alicante nå i julen. Det måtte lande i Sveits for å sette av en beruset reisende som laget kvalme om bord. Slike hendelser kan true sikkerheten om bord.

Langt mer alvorlig

Bråk om bord er noe man på flyspråket omtaler som «uønskede episoder» og «unruly passengers» men som rommer langt mer dramatiske hendelser enn det gir inntrykk av. Også her ser man en økning i antall hendelser, og av meget alvorlig karakter:

– Det forekommer drapstrusler og slåssing om bord. Vi har også tilfeller av uakseptabel oppførsel av seksuelt krenkende karakter. Hendelser det er snakk om kan skyldes flere forhold, blant annet rus og psykiatri, sier Moldskred.

Hittil i år har det kommet inn 180 rapporter om «uønskede episoder».

–  I tillegg til dette finnes det foreløpige rapporter som ennå ikke er å betrakte som offisielle. Vi kan ikke gå for detaljert ut med dette før vi kan få kvalitetssikret tallene, men vi har grunnlag for å si at det ligger an til en økning, sier Moldskred.

Store mørketall

Han tror de virkelige talene er enda høyere enn dette:

– Ja, vi vet også at det etter all sannsynlighet er noe mørketall på rapportering fra både lufthavner og operatører, men det er ikke nytt. Fysisk og psykisk trakassering av kabinbesetningen skjer uten at det blir sendt rapport på dette, og det er et mål at alle tilfeller skal rapporteres inn, sier Molskred.

Han sier at det er flere episoder, men at det ikke fins grunnlag for å si at angrepene på besetningsmedlemmer blir grovere:

– De alvorligste hendelsene blir håndtert ved at forholdet anmeldes, og politiet er varslet og står klar ved gate. Det er flyselskapene og alle aktørenes ansvar å følge opp dette. Operatører melder at de gir kabinbesetningen sin årlig trening i håndtering av uønsket og truende adferd fra passasjerer. Kabinbesetningen blir trent og opplært i tiltak for å hindre og dempe voldelig adferd. De er også trent på de mest alvorlige hendelsene, sier Moldskred.

NHO Luftfart: Alvorlig

Hos bransje- og arbeidsgiverorganisasjonen NHO Luftfart ser administrerende direktør Torbjørn Lothe alvorlig på utviklingen, selv om de fleste risende oppfører seg skikkelig:

– Dette er dessverre en negativ utvikling vi har sett gjennom flere år – både om bord i flyene, men også på bakken i forbindelse med innsjekking og boarding. Der er samtidig noen som har en oppførsel som er langt utenfor det som er akseptabelt. Det er belastende for de ansatte og kan oppleves som skremmende for andre passasjerer. Det er kan være mange bakenforliggende årsaker til denne type oppførsel, inkludert rus og psykiatri. Det er viktig å påpeke at definisjonen «uregjerlige passasjerer» er en bred definisjon som omfatter alt fra at en passasjer må snakkes til for å legge bort mobiltelefon til røyking på toalettene til vold/trusler mot ansatte, sier Lothe til flysmart24.