Frykter nordmenn på feriejakt går rett i svindelfella

Folk med presset privatøkonomi vil lete etter supertilbudene på nettet. Det kan bli en dyrkjøpt erfaring. Foto: Shutterstock

Foran kommende sommer vil mange nordmenn intensivere jakten på de billigste ferieturene. De vil gjerne ha sin Syden-ferie, og mange vil derfor lete med lys og lykte for å få ferien så billig som mulig.

Fordi privatøkonomien er presset vil mange fristes til å søke på nettet og havne utenfor de etablerte reiseoperatørene på jakt etter superkuppene. Det er et uregulert område, og et eldorado for svindlerne.

Situasjonen i Norge og Europa i år er som en drøm for de som satser på å loppe folk for feriepengene:

– Man bør være forsiktig når en bestiller reiser fra ukjente salgskanaler eller reiseformidlere på nett, advarer direktør Linn Hogner Jahr i Forbruker Europa overfor flysmart24.

Supertilbud er bløff

De vet at trykket på billig-reiser vil bli større enn på lenge.

Dermed legger de ut åte i form av supertilbud og tar betalt fra kundene for produkter som ikke fins, men tilbud som publikum biter på fordi de opplever prisen som utrolig god.

Hogner Jahr er direktør for Forbruker Europa, som er Forbrukertilsynets kontor for handel på tvers av landegrensene i EU/EØS.

De håndterer mange klagesaker fra folk som har blitt lurt.

Hun advarer sterkt mot å kjøpe reiser eller feriehus på nettsteder som man ikke kjenner.

Lurt trill rundt

Presset privatøkonomi vil gjøre at fiktive supertilbud og falske nettsider vil dukke opp igjen. Her vil prisene på bl.a. komplette ferieopphold og feriehus være mye lavere enn hos de etablerte reiseformidlerne.

Forklaringen er opplagt: De som selger har ingen slike produkter å selge. Nettsidene er laget for å gi et troverdig inntrykk.

De som er på leting etter gode tilbud fristes til å slå til på det som fremstår som utrolig billige ferier. Noen ender opp med å tape alle pengene fordi nettsidene er ren svindel.

Mange har blitt lange i masken når de har oppsøkt feriehuset de har betalt titusener for, bare for å oppdage at huset ikke er til leie og at firmaet som solgte dem oppholdet er umulig å få tak i igjen.

Folk lar seg lure

Hogner Jahr viser til at i en tid med høy inflasjon og andre økonomiske utfordringer er det desto viktigere at de som skal reise gjør undersøkelser rundt selskapene før en inngår kjøp.

– Får man et tilbud som virker for godt til å være sant, så er dessverre dette ofte tilfellet, sier Hogner Jahr.

Lederen for bransjedirektør for Virke Reise, Audun Pettersen, har den samme oppfatningen. Han viser til bl.a. organisasjonens ferske reiseundersøkelse som heter Reisepuls:

Pris viktigere

– Årets reiseundersøkelse i den norske befolkningen viser tydelig at de fleste bestiller reiser på nett. Som oftest går dette bra, men av og til kan man være uheldige å komme bort i uærlige selskaper. Undersøkelsen viser også at pris vil spille en større rolle for ferien i år enn tidligere. Årsaken er at de fleste har en lavere disponibel inntekt på grunn av økte priser, sier Pettersen til flysmart24.

I Forbruker Europa ber man folk også være varsomme overfor selgere av flybilletter.

Får ikke kontakt

– Vi ser flere og flere problemer knyttet til kjøp av flybilletter fra flyformidlingselskaper. Problemene er ofte knyttet til at  kundene ikke får billettene sine, men beskjed om at reisen er kansellert. Flyformidleren tilbyr deretter at de kan ordne opp i problemene mot et mellomlegg, sier hun.

Oppstår det problemer er det etter hennes erfaring ikke sjelden at folk ikke får kontakt med selger:

– Det er vanskelig å få kontakt med noen som kan ordne opp. Selv om det ofte koster mer å bestille direkte fra flyselskapet, koster det mindre i det store bildet med tanke på at du har bedre rettigheter og ikke risikerer å tape større beløp hvis noe går galt med reisen, sier hun.

Slik unngår du svindel

Audun Pettersen i Virke gir leserne av flysmart24 disse10 rådene mot å bli lurt når man kjøper reise på nettet:

  • Søk informasjon om selskapet før du bestiller på nettet, og se etter reviews på Tripadvisor eller Trustpilot. Har selskapet egen Facebookside så sjekk ut anmeldelser der.
  • Har selskapet du bestiller hos tydelig kontaktinformasjon: e-post og telefon?
  • Du må på en tydelig måte ha fått opplysninger om vilkår og betingelser før bestilling.
  • Informasjon om totalpris og eventuelle tilleggstjenester må være tydelig
  • Etter å ha kjøpt en reise, skal du motta en elektronisk bekreftelse av bestillingen
  • Ved booking av flybilletter: sjekk hva som er inkludert. Mange aktører med lav pris legger ut billetter uten bagasje eller hvor du må bytte flyplass underveis.
  • Bruk alltid kredittkort: skulle du være uheldig og bli svindlet, så er mulighetene for å få tilbake pengene større
  • Hvis du ønsker en ferdig reise så er pakkereise å anbefale. Da slipper du å forholde deg til booking av fly, hotell osv. og du har rettigheter etter Pakkereiseloven. Sjekk at den du bestiller av er registrert i Reisegarantifondet RGF.no
  • Husk alltid gyldig reiseforsikring, og skal du reise innenfor EU, bestill Europeisk helsetrygdkort
  • Følg UDs reiseråd: last ned UDs app «Reiseklar» hvor du finner reiseinformasjon, reiseråd og reiseregistrering