Har opphevet væskeforbudet i sikkerhetskontrollen

Sami Kiiskinen er ansvarlig for flyplassutvikling i Finavia. Han lovpriser det nye utstyret i sikkerhetskontrollen. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Flyreisende flest håper det skal bli slutt på reglene om væskemengde og kontroll av bærbar elektronikk i sikkerhetskontrollen på flyplassene. På Nordens fjerde største flyplass kan du glemme alt dette. Her er disse reglene fjernet som en av de første flyplassene i Europa.

Helsingfors (flysmart24):

På hovedflyplassen i Finland er det i dag ingen bestemte grenser for flytende innhold de reisende kan ha i håndbagasjen. Om du har et par flasker vin i bagen du sender til sjekk, er det ingen som stanser deg eller truer med å beslaglegge innholdet.

Passasjerene slipper også å ta ut PC eller annet elektronisk utstyr fra reisebagen før skanning.

Disse bestemmelsene er opphevet på flyplassen i Helsingfors, som de senere årene har gjennomgått en omfattende fornyelse og utvidelse.

Den gode nyheten er at dette er utstyr som man tror vil finnes på de fleste store europeiske flyplasser om få år. I Norge trolig først om tre til fem år.

Sender rett gjennom

Hos finnene er fremtiden der allerede:

– Nei, vi har ingen spesielle volumgrenser lenger. Om du har en flaske eller to med deg, kan du gå gjennom sikkerhetskontrollen med de i bagen. Vi avviser bare reisende hvis det dreier seg om store beholdere som er vanskelig å analysere. Normale flasker går helt greit, sier Sami Kiiskinen til flysmart24. Han er visepresident for flyplassutvikling i Finavia. Selskapet er finnenes parallell til vårt Avinor.

Du sender flasker, bærbare PCer og alt annet innhold plassert i bagen gjennom røntgenmaskinen der alt blir sjekket. Hvis alt ellers er ok plukker du bagasjen opp når du selv har gått gjennom sikkerhetskontrollen.

– Dette er fremtiden, vi er svært fornøyd. Det har vært en del tekniske problemer med et helt nytt utstyr som vi har måttet løse, sant at ansatte har måtte lære seg å bruke maskinene som jo er helt ny teknologi. Men nå fungere det bra, sier Kiiskinen.

Forklaringen på at finnene nå ligger flere år foran oss i Norge og andre land i Europa på dette området er at Finavia har investert i den mest moderne teknologien for sikkerhetskontroll på flyplassen.

Topp moderne utstyr

Det består i avansert og topp moderne 3D-skannerutstyr med CT-skannere som kan skille mellom ufarlig væske og eksplosiver.

– Ser nesten ut som jetmaskiner, mener Kiiskinen og peker på det sylinderformede røntgenmaskinen som står på rekke og rad. De har åtte av dem i Helsingfors og to til kommer innen sommeren. Samtlige av den gamle varianten skal skiftes ut.

Han forteller at passasjerene har omfavnet varmt det nye utstyret og gir uttrykk for det i alle målinger. I tillegg får flyplassen mange positive meldinger fra reisende.

– Sikkerhetskontrollen går dobbelt så fort som med de gamle skannerne. Det betyr mindre stress for de reisende og færre tilfeller av bråk blant passasjerene. Det er en vinn-vinn investering for både reisende og flyplass, mener han.

Vil komme over alt

Helsingfors er en av et fåtall flyplasser i Europa som har tatt i bruk det nye utstyret.

Ved siden av Helsingfors forteller Kiiskinen at han bare kjenner til at Amsterdam Schiphol og Eindhoven i Nederland, samt de to flyplassene i Milano bruker det som omtales som neste generasjon sikkerhetsutstyr. Dessuten er de i gang med tester på flyplassen i Palma på Mallorca.

– Om jeg vil anbefale dette utstyret for Avinor? Selvsagt. Det gir raskere sikkerhetskontroll. Uansett, jeg tror at dette utstyret innen få år fins på alle de store flyplassene i Europa. Det vil gjøre flyreisen mer sømløs for alle, uansett hvor man kommer fra eller reiser til. Reisende vil møte de samme reglene over alt. Det vil være en stor fordel, sier Kiiskinen.

Nordmenn som reiser til Asia via Helsingfors, skal ikke gjennom ny sikkerhetskontroll. Kommer man derimot fra Aisa og skal hjem, er det ny sikkerhetskontroll. Her er det ikke 3D-utstyr. Det betyr normale væskebestemmelser.

Ber folk sjekke

At også få flyplasser har det nye utstyret i bruk, gjør at Finavia fortsatt generelt anbefaler sine reisende om å forholde seg til de vanlige bestemmelsene når de skal reise ut av landet.

– Selv om vi i ikke har noen bestemmelser rundt størrelsen på væskebeholdere, er det jo ikke slik på andre flyplasser. Derfor ber vi folk om ikke å bare forholde seg til våre regler, men også den situasjonen de vil møte på flyplasser de eventuelt skal reise gjennom, eller også fra, sier han.

Han sier at andre flyplasser ikke vil tillate så store flasker gjennom sikkerhetskontrollen, slik som i Helsingfors.

– Derfor er det nok for mange smartest å forholde seg til bestemmelsen om at man ikke kan ta med seg mer enn de vanlige maks 10 beholdene på inntil 1 dl hver i en plastpose, sier Kiiskinen.

Avinor avvevnter

For en tid tilbake kunne flysmart24 fortelle at britiske transportmyndigheter presset på for at de store flyplassene skal ta i bruk det nye utstyret. Og satte en tidsfrist for dette til 2024.

Hos Avinor svarte man da at også det det norske flyplass-selskapet jobber med å innføre den nye teknologien, men at det vil ta tid å få den på plass.

– Nåværende utviklingsplan tilsier at vi vil gjennomføre en større oppgraderinger om tre-fire år og at det da vil være aktuelt å ta i bruk teknologien, ble det sagt fra Avinors kommunikasjonsavdeling.