De første Flyr-kunder har allerede fått refusjon

Adm. dir. i Berg-Hansen reisebyrå, Per Arne Villadsen, lover at alle Flyr-kunder skal få full refusjon. Foto: Berg-Hansen

De som har betalt sine nå kansellerte Flyr-reiser med kreditt- eller debetkort, vil kunne kreve pengene tilbake fra det kortselskapet de har benyttet for billettkjøp.

Noen av kundene som hadde kjøpt Flyr-billetter har fått en superrask behandling.

De fikk pengene sine tilbake sent i går kveld, samme kveld som konkursen var et faktum.

Puste lettet ut

Tilbud om rask refusjon gjelder de som har bestilt Flyr-reiser gjennom landets største reisebyrå, Berg-Hansen.

Som eneste byrå hadde Berg-Hansen en egen bookingplattform tilknyttet Flyr, og der kunne byråets kunder bestille selskapets billetter.

De som ikke rakk å reise med selskapet før det gikk konkurs tirsdag kveld, kan puste lettet ut.

– De som har kjøpt og betalt billett hos Berg-Hansen vil få full refusjon, sier adm. dir. i Berg-Hansen, Per Arne Villadsen, til flysmart24.

Betaler først etterpå

Villadsen forteller at refusjonen vil skje automatisk. Alle flex-billetter ble refundert i går kveld, mens ikke refunderbare billetter som ikke er avreist gjøres manuelt i løpet av få dager. 

Han forsikrer at kundene ikke skal lide økonomisk, eller må vente på oppgjøret. Byrået har praktisert den samme oppgjørsformen overfor Flyr som kortselskapene.

Flyr har ikke fått betalt for flyvningene før etter at de har vært gjennomført. Derfor kan byrået foreta en rask tilbakebetaling av nå kansellerte billetter.

Refusjon gjelder også med Vipps

– Vi har en helintegrert bestillings- og betalingsløsning som bl.a innebærer at betaling til Flyr skjer etter avreise, sier Villadsen.

For de som har kjøpt billetter direkte hos Flyr, gjelder også retten til tilbakebetaling. Her er reglen at man må rette et krav til kortselskapet for å kunne få billett-pengene tilbake.

Det spiller ingen rolle om det er et såkalt kredittkort, som eksempelvis Mastercard eller American Express, eller om det er av de typiske debetkortene, vanligvis Visa.

De samme rettighetene gjelder for alle korttyper, opplyser Forbrukerrådet. De som har brukt Vipps er også omfattet av tilbakebetalings-garantien fordi ordningen er basert på at det ligger et kort som belastes ved betaling.

Vil gå raskt

Med kortbetaling er man nesten garantert å få pengene tilbake, mener Forbruker Europa.

Linn Hogner Jahr, som er direktør i Forbruker Europa, sier at kunder kan få tilbake pengene dine av banken hvis man har betalt hele eller deler av reisen din med kort.

– Ta derfor kontakt med banken din og send et skriftlig krav om å få pengene tilbake. Da tar det ofte ikke lang tid før du har pengene på konto, sier hun.

Det er også viktig at du melder fra om kravet til banken så fort som mulig etter at konkursen er annonsert.