«Utrolig leit at dere er konkurs- Norges beste flyselskap»

God stemning i kabinen til Flyr, på en flyvning fra Oslo til Palma på Mallorca. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Norske flyreisende sørger over at lavprisselskapet Flyr gir opp og begjærer seg konkurs onsdag. Det strømmer på med rosende omtale av selskapet og dets ansatte.

På flysmart24 opplevd vi en kontant reaksjon fra leserne.

Kort tid etter at nyheten om konkursen var blitt kjent, hadde hundrevis lesere rukket å reagere med å dypt beklage Flyrs skjebne, og å takke for innsatsen.

«Delikate fly, hyggelig service»

Konkursen kom etter at selskapets styre hadde jobbet i flere uker for å finne en økonomisk redning. Det gikk ikke. Flyr fikk bare halvannet år i norsk luftfart, så var det slutt.

På Flyrs egen Facebookside var en av hilsenene kortfattet og klar:

– Utrolig leit at dere er konkurs – Norges beste flyselskap!!

En annen skriver:

– Utrolig trist at det ikke var plass til Flyr. Takk for flotte reiseopplevelser med delikate fly, dedikere ansatte og hyggelig service. Mitt favorittselskap!

Rakk å avbestille

På flysmart24 er det også mange som uttrykker sin skuffelse over at det som ble fremhevet som «Norges hyggeligste flyselskap» ikke skulle klare å overleve.

– Så trist. Vi takker for fine turer og må finne et eller anna til hjemturen vår fra Spania. Føler med alle ansatte i Flyr med familier og håper det ordner seg med nye jobber for alle, skriver en som har kommentert konkursen og som har reist ut med Flyr.

En annen rakk å avbestille en tur til Alicante før beskjeden om konkursen kom:

– Var en favoritt hos meg. Veldig trist. Avbestilte tur retur Alicante for 2,5 time siden. Foreløpig ikke inn på konto så venter spent, skriver vedkommende.

En likte komforten: «Flyr ble Fløy – men vil bli savnet. Blide, serviceinnstilte kabinansatte. Vannflaske til alle. To ganger kaffeservering til Syden. Billigkjøp av midtsete på de fremste seteradene. Mye bra her,» skriver vedkommende.

Hilsen fra de ansatte

Flyr har i kveld sendt ut en epost til alle som var på selskapets mailingliste.

Artikkelen fortsetter under bildet

Her kommer de ansatte med en hilsen til de reisende og til de som hadde bestilt billett:

«Tusen takk til alle som har valgt å fly med oss det siste halvannet året, for at dere tok så godt imot oss og for alle heiaropene. Vi kommer til å savne dere alle og beklager på det sterkeste til alle som blir berørt av at vi nå må gå inn for landing.»

De har laget et lite regnskap som de kaller «Dette klarte vi å oppnå». Der står det bl.a.:

Skapt en ny, moderne og norsk merkevare helt fra bunn, gitt over 400 ansatte en arbeidsplass i Norge – på norske vilkår, ønsket mer enn 2 millioner gjester velkommen om bord, gitt gjester om bord en service som overgår forventningene, fjernet bransjens uforståelige gebyrer på bagasje og tillegg fjernet bransjens uforståelige begrensninger på billettendringer.