Slutt for Flyr: – Vi prøvde, vi ga alt vi hadde

Det blir ikke flere avganger med det norske lavprisselskapet Flyr. Driften innstilles. Foto: Stein Olsen/Flickr: stein380

Det er slutt for det nye norske lavprisselskapet Flyr. Etter 581 dagers drift har styret besluttet å gi opp alle forsøk på å sikre videre drift, og innstiller alle avganger.

Selskapet vil onsdag morgen begjære oppbud. Alle Flyrs flygninger er innstilt og billettsalget er stanset.

Den første avgangen som blir kansellert skulle ha gått fra Oslo Lufthavn til Gran Canaria i morgen, onsdag, klokken 08.00. Det var eneste Flyr-ruten denne dagen. Nå er den innstilt.

«Vi ga alt vi hadde»

For de neste dagene rammes flere avganger. På torsdag skulle selskapet ha flydd norske turister til Alicante og Malaga. På fredag rammes enda flere:

Da hadde selskapet satt opp avganger, også det fra Gardermoen, til Milano Bergamo, Genève, Málaga, Gran Canaria og to flyvninger hver til Trondheim og Bergen.

– Dette er en trist dag. Vi prøvde. Vi ga alt vi hadde av energi, kunnskap og erfaringer, men det var dessverre ikke nok, sier grunnlegger og styreleder Erik Braathen i Flyr.

Takker reisende

– Jeg vil beklage til gjester som får ødelagt sine reiseplaner, samarbeidspartnere som må omdisponere sine ressurser, aksjonærer som taper på sin investering og ansatte som plutselig står uten jobb. Det er smertefullt å skuffe så mange. Samtidig vil vi takke alle som har heiet på oss, reist med oss og samarbeidet med oss. Det har gitt oss stor motivasjon til å gi gode opplevelser til våre gjester, sier Braathen.

Braathen er klar på at den siste tids pengemangel ikke er den eneste.

Han sier at Flyr har hatt gjentagende utfordringer med likviditet som har medført at selskapet har måtte gjøre nødvendige kortsiktige disposisjoner som har svekket Flyr langsiktig.

Mange problemer

Selskapet har siden før jul jobbet med å finne løsninger for å skaffe nødvendig kapital til en alternativ finansieringsplan.

Den oppdaterte forretningsplanen har hatt til hensikt å redusere risiko ved over 50 prosent av kapasiteten ville vært sikret, i form av charteroppdrag og utleie av fly og mannskap til andre, kombinert med noe mindre produksjon på eget rutenett og til de mest populære reisemålene.

– Vi beklager på det sterkeste til dere som blir berørt av at vi nå er nødt til å gå inn for landing. Vi oppfordrer alle som har bestilt billett hos oss til å kontakte sitt kredittkortselskap for refusjon, sier administrerende direktør Brede Huser.

Kuttet kraftig i ruter

Bobestyrer overtar alt ansvar for Flyr.

I god tid før konkursen hadde Flyr kuttet kraftig i rutenettet. Selskapet startet med å bygge seg opp på norsk innenriks, og fikk etter hvert også et stort rutenett til utlandet.

Spesielt kom det mange ruter til de populære ferielandene langs kysten av Middelhavet.

Da bremsene ble satt på i oktober og november i fjor, var det innenriksrutene som ble kuttet. Rutene til Middelhavet ble beholdt. Når Flyr la opp rutenettet foran kommende sommersesong, var det des såkalte Syden-rutene som ble beholdt.

Selskapet skulle også fly charterreisende, og hadde bl.a. gjort en avtale med pakkereisearrangøren Ving om dette for sommersesongen.