Tapte «minuttkrig» – nekter å betale erstatning

Norwegian mente flyet kom tidsnok til Oslo for å unngå å måtte betale kompensasjon til passasjer. Det var ikke flyklagenemnda enig i. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Da Norwegian-flyet kom forsinket frem til Oslo mente selskapet at forsinkelsen ikke var stor nok til at den reisende hadde krav på økonomisk kompensasjon. Det sto om fem minutter.

Nå har flyklagenemnda sett på saken og har vraket Norwegians måte å beregne forsinkelse på.

Nemnda mener at de reisende har rett i sin sak, og at de tilsammen har krav på 750 euro – rundt 7 500 kroner – i erstatning fra Norwegian.

Det vedtaket har Norwegian nå svart på, og sier blankt nei til å betale. Dette fordi selskapet er uenig i flyklagenemndas avgjørelse.

Akkurat tidsnok, mente selskapet

Saken gjaldt en flyreise fra Billund i Danmark til Oslo sist sommer. Flyet skulle gå klokken 20.20, men ble forsinket.

Tre av de reisende denne kvelden mente at flyet var så forsinket at det utløste krav om EUs standardkompensasjon.

Den utløses når det er mer enn tre timer forsinkelse. Dessuten må flyselskapet kunne sies å ikke ha gjort nok for å unngå forsinkelsen.

Dette flyet var 3 timer forsinket, mente de reisende og satte frem krav om en kompensasjon på 250 euro hver. Dessuten 1 550 kroner for å dekke drosjeutgifter som de ble påført som en følge av forsinkelsen.

5 minutter for lite

Dette sa Norwegian nei til, og var uenig i at flyet var så forsinket som kundene påsto.

Selskapet hevdet at flyvningen bare var 2 timer og 55 minutter forsinket, altså 5 minutter for lite for at kundene hadde krav på noen kompensasjon.

For å underbygge sin versjon sendte selskapet også med en kopi av logg fra Flightstats som viste at flyet var fremme ved gate på Gardermoen klokken 23.55. Flighstats er en tjeneste som loggfører faktiske flytider innen luftfarten.

Viser til dom

Dermed mente Norwegian at kravet om EU-kompensasjon var uaktuelt. Selskapet avviste også at de hadde krav på å dekke drosjeutgiftene kundene ble påført.

Kundene ville ikke gi seg, og sendte saken inn til Transportklagenemnda for flyreiser.

Den har nå sett på saken, og har enstemmig falt ned på en konklusjon om at de tre reisende har krav på full kompensasjon.

For å underbygge dette, viser nemda til en EU-dom og at EU-kommisjonen har gitt en egen tolkningsveiledning i slike saker.

Det avgjørende tidspunktet

Disse slår fast at det ikke er tidspunktet for når flyet parkerer foran terminalen som er avgjørende.

Det er derimot tidspunktet for når dørene åpnes som skal brukes for å fastslå faktisk ankomsttid.

Da er det vanlig – når flyselskapet ikke har dokumentert på hvilket tidspunkt dørene ble åpnet – at det legges til 5 minutter, skriver nemnda. Nemnda fastsetter dermed at ankomsten skjedde kl. 24.00.

– Forsinkelsen er i dette tilfellet på totalt 3 timer. Som følge av dette har klager og de medreisende rett på standarderstatning etter EU-forordningen, konkluderer nemnda. Den gir derimot ikke de reisende medhold i krav om å få dekket drosjeutgiftene.

PS: Norwegian har vært raskt ute med å avvise vedtaket. De har anført: «Norwegian Air Shuttle vil ikke følge anbefalingen i vedtaket, da selskapet er uenig i nemndas vurdering.»

Dermed må de tre reisende bringe saken inn for rettssystemet hvis de vil ha en juridisk avgjørelse i saken.