Antall reiseskader eksploderer – advarer mot tabbe

Kraftig økning i antall reiseskader hos nordmenn på ferietur i utlandet. Den høye tendensen fortsetter i år. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Sist sommer ble den første på to år hvor nordmenn kunne reise på ferieturer til utlandet nesten så problemfritt som før pandemien.

Det vises tydelig på skadetallene som forsikringsselskapet Gjensidige nå legger frem.

Nå advarer selskapet mot en tabbe mange nordmenn gjør når de skal reise igjen etter pandemien. Mange glemmer å sjekke at reiseforsikringen er gyldig. En ugyldig forsikring kan koste den enkelte dyrt.

Kjøper seg tur

Selskapet har nå gjort en analyse der det har sammenlignet sommeren 2019 med sommeren 2022 (juni – august), som var den første normale sommeren etter pandemien.

Tendensen med økt skadeomfang fortsetter. Allerede i januar er det registrert langt flere skademeldinger enn på samme tid i fjor hos Gjensidige.

– Dette samsvarer med signalene den siste tiden, at svært mange nordmenn kjøper seg ferieturer også i 2023, forteller leder for reiseskade i Gjensidige, Hege Saltboden Karlsen.

Opp, opp, opp

Det gjør at de høye tallene på skader fra i fjor fortsetter inn i 2023:

– Til tross for skyhøye strømpriser, rentehevinger og dyr mat er det mange nordmenn som fortsatt har så god råd at de kan unne seg en ferietur til utlandet, mener hun.  

Sammenligningen mellom 2019 og 2022 er klar, og alle kurver viser et kraftig hopp hos Gjensidige:

  • Selskapet registrerte 673 hjemtransporter sommeren 2022, en økning på 73 prosent fra sommeren 2019.
  • Det var også langt flere sykehusopphold.
  • Forsinket reisegods økte med 74 prosent, til 2.459 skademeldinger i 2022.
  • Kraftig økning i krav om kompensasjon for tapte feriedager.

Må godkjennes

– Vi så i fjor også en kraftig økning i kompensasjon for tapte feriedager. Vi forventer at 2023 blir noe tilsvarende det vi så i fjor sommer, sier Karlsen.

Det er viktig at kunden tar kontakt med alarmsentralen ved avbrutt reise i forbindelse med sykdom og ulykke i utlandet.

Karlsen nevner spesielt et forhold som mange synes å misforstå, og som kan påføre reisende en uventet ekstrautgift:

Det er ikke bare å bestille hjemreisen. Den må godkjennes.

– Hos alarmsentralen får kunden hjelp og får avklart hva forsikringen dekker. Kunden slipper da å bli skuffet i ettertid dersom det skulle vise seg at dekningen ikke er som forventet, sier Karlsen.

Har ikke forsikring

Et at Utenriksdepartementets viktigste reiseråd til nordmenn er å sørge for å ha gyldig reiseforsikring når man drar på ferietur.

Her har forsikringsselskapene opplevd at mange har pauset forsikringen når det var reiseforbud under pandemien, og ikke har sørget for å aktivere den igjen.

Det mener Karlsen er alvorlig:

– I tillegg til pass bør også sjekk av at reiseforsikringen er i orden være obligatorisk, mener hun.

Hun forventer å få flere meldinger fra reisende som tror de har gyldig reiseforsikring fremover.