Flere hundre krav fra kunder – slik får du kortrefusjon

Det norske flyselskapet Flyr ble formelt begjært konkurs onsdag. Nå venter mange refusjonskrav fra reisende. Foto: Stein Olsen/Flickr: stein380

Etter at det nye norske flyselskapet Flyr slo seg selv konkurs onsdag, har det strømmet på med krav om tilbakebetaling av kansellerte flyreiser til kredittkortselskapene.

Hos to av de mest brukte kredittkortene, Mastercard og Eurocard, hadde det allerede onsdag kommet inn 200 krav om refusjon.

Nordmenn som har kjøpt og betalt en nå avlyst reise, vil få pengene tilbake hos kortselskapet. Det skal benyttes et eget skjema for dette, og en lenke til det ligger litt lenger ned i artikkelen.

Vil ta noen uker

Det vil ta noen uker før kundene kan regne med å ha pengene på konto:

–  Kundene vil få full refusjon så lenge de kan vise at reisen er kansellert på grunn av konkurs og at reisen er betalt med et av våre kort, sier informasjonssjef Camilla Fahlstrøm Harris i Skandinaviska Enskilda Banken (SEB) til flysmart24.

SEB Kort formidler Eurocard og Mastercard i det norske markedet.

Hun sier at behandlingstid for denne typen henvendelser normalt er inntil 3-4 uker.

Bruk dette skjemaet

– Men det vil variere avhengig av hvor stor pågang vi har, sier hun.

Fahlstrøm Harris forklarer at reklamasjoner sendes inn elektronisk via et eget formular som ligger på SEBs hjemmesider.

Du får tilgang til det ved å klikke på den blåfargede lenken.

– Kundene mottar først en automatisk bekreftelse fra oss på at vi har mottatt deres reklamasjon. Senere vil saksbehandler kontakte kunden for å innhente komplimenterende informasjon og for å bekrefte at saken er under behandling, forteller hun.