Setter foten ned for flyansatte som poserer på jobb

Ansatte på British Airways-fly må nå dempe sin aktivitet på sosiale medier fra jobbmiljøer. Dette er et eksempel på bilder som ikke lenger blir akseptert spredt på sosiale medier. Dette er ikke BA-crew. Illustrasjonsfoto: Shutterstock

Mange flyansatte driver en heftig aktivitet på sosiale medier. Nå har omfanget blitt så stort hos British Airways at selskapet har funnet grunn til å stramme inn på reglene.

Det å ta bilder av hverandre på jobb om bord, og så å si «posere på jobb», har fått for langt, mener selskapet. Det minner sine ansatte om at de er på jobb for å ivareta sikkerheten og yte service for de reisende.

Også hos SAS er det klare regler for hva ansatte kan foreta seg i forhold til å eksponere seg på sosiale medier mens de er på jobb i luften:

SAS: – Assosieres med selskapet

– Som for alle store selskaper i dag, har SAS også retningslinjer for bruk av sosiale medier i jobbsammenheng. Har man en privat profil og er kledd i uniform, så vil en også assosieres tett med selskapet og merkevaren, sier pressesjef Tonje Sund i SAS til flysmart24.

Hos British Airways er advarselen rettet både mot piloter og kabinansatte: De får nå klar beskjed om at det ikke er tillatt å ta bilder av hverandre mens de utfører jobboppgaver i cockpit eller i kabinen, skriver bransjenettstedet Paddle your own konoo.

Mange ansatte har kontoer i sosiale medier: Der flommer det over av bilder av dem selv i uniform i ulike anledninger. Dette har vist seg å være populært. Både piloter og kabinansatte har store skarer av følgere som stadig blir oppdatert med nye bilder og videoer fra livet i luften.

Skal ha fokus på sikkerhet

Selskapet liker svært dårlig at piloter bruker tiden til å filme seg selv og sin kollega, og ikke har all sin oppmerksomhet på det å føre flyet sikkert frem til destinasjonen.

Det er dette BA nå vil bremse, og har sendt ut nye retningslinjer som demper muligheten ansatte har for å promovere seg selv. Selskapet avviser at det er en innstramming. kun en presisering.

Bl.a. blir det ikke lenger akseptert at bilder av crew som har plassert seg inne i motorene, av crew og kjendiser eller piloter i cockpit, blir spredt.

De ansatte er oppgitte, men frykter nå at det kan få konsekvenser for dem. Derfor har mange nå meldt ut til sine følgere at de demper eller stanser sin virksomhet, og forklarer også hvorfor.

Dette skal de ikke gjøre

Hos SAS sier pressesjef Tonje Sund at selskapets retningslinjer ikke stenger for at ansatte kan bruke bilder og videoer fra jobben på sosiale medier:

– Vi setter pris på at ansatte er aktive i ulike sosiale kanaler. SAS er et selskap med flere tusen ansatte. Mange er aktive i sosiale medier og har mange følgere på sine kontoer. Dette er med på å styrke merkevaren vår. Det er vi stolte av. Det gjør også at vi kan kommunisere enda bredere med målgruppene våre, sier Sund.

Hun er derimot klar på at det fins klare regler for denne virksomheten. Selskapet tar det som en selvfølge at de ansatte følger:

– Eksempler fra vår policy kan være at retningslinjene spesifiserer at aktiviteten på sosiale medier aldri må komme i konflikt eller være i strid med den ansattes arbeidsinstruksjoner eller arbeidsoppgaver. Dette fordi vi som flyselskap alltid har sikkerhet som høyeste prioritet, sier hun.

Ikke filme passasjerer

Og presiserer:

– Som en generell regel skal vi som ansatte unngå å filme og ta bilder foran passasjerer. Fokuset når man er på jobb er sikkerhet, håndtering av passasjerer og service. Eventuelle historier som inkluderer kunder skal ikke deles uten tydelig forhåndsgodkjennelse. Film og bilder må naturligvis håndteres med omhu, sier Sund.

Totalt sett ser SAS imidlertid med positive øye på at ansatte eksponerer seg selv og sin arbeidsplass på nettet så lenge retningslinjene blir fulgt:

– Vi er veldig klar over den verdifulle ressursen ansatte er som ambassadører for selskapet i sosiale medier. Så det er noe vi absolutt er glade for og heier på, sier Sund.