For SAS-kundene er flyene fra det irske selskapet City Jet et vanlig syn. Flyene er mindre enn de SAS vanligvis bruker, men er malt i SAS sine farger.
Nå ligger det an til at selskapet kan bli større. Det vil i så fall et spansk regionalt flyselskap sørge for, og skape det største regionale flyselskapet i Europa.
Irske City Jet og spanske Air Nostrum, mest kjent for å fly for det spanske nasjonale flyselskapet Iberia, har i mange år ønsket å slå seg sammen.
Brukes på smale ruter
Nå er disse forhandlingene gjenopptatt. Fusjonen hadde fått EUs godkjennelse, men så kom pandemien og prosessen stanset. Nå skjer det ting igjen.
CityJets CRJ 900-fly har operert på enkelte SAS-ruter i fem år. Dette skjer på smale ruter hvor mindre fly passer best i forhold til etterspørselen. Flyet brukes mye på ruter innen Norden.
Air Nostrum er derimot litt mer ukjent for oss, men ikke for nordmenn som flyr til og fra spanske flyplasser. Der er flyene fra Air Nostrum ikke noe fremmed syn.
Reddet sommeren for SAS
Selskapet operer på mange ruter, og det med flymateriell som City Jet også benytter seg av. Det gjelder ikke minst CRJ 900-flyene.
Air Nostrum har i en kort periode tidligere også fløyet for SAS. Det skjedde tilbake i 2018 da SAS hadde behov for å leie inn kapasitet for å få sommerprogrammet til å gå opp.
Da stilte Air Nostrum, som har hovedkontor i den spanske byen Valencia, opp med to fly. Det opererte bl.a. på rutene mellom Oslo, Bergen og Stavanger.