Det nasjonale flyselskapet på Island, Icelandair, flyr høyt for tiden. Etter en massiv snuoperasjon i fjor, har selskapet fått mer luft under vingene og presenterer gode økonomiske resultater.
Mange nordmenn bruker dette selskapet både for reiser til og fra Island, men også som selskap på sine reiser til Nord-Amerika.
– Vi er tilbake på sporet og er sterkere enn noen gang, sier Bogi Nils Bogason, administrerende direktør i Icelandair i en melding til markedet.
Tøffere satsing
Selskapet kan nå presentere et driftsresultat (EBIT) på 19 millioner dollar for 2022. Det tilsvarer et overskudd på rundt 193 millioner norske kroner. Forbedringen er formidabel, på 136 millioner dollar fra i fjor. Netto ble tapet på 5,8 mill. dollar.
Takket være en omfattende snuoperasjon i andre halvdel av fjoråret har selskapet ifølge Bogason skaffet seg et økonomisk utgangspunkt som gjør det mulig med enda tøffere innsats i år med over 50 ruter. Inntektene ble mer enn doblet for året som helhet.
– En sterk inntektsgenerering med rekordhøye passasjerinntekter i andre halvår og en betydelig forbedring i vårt driftsresultat viser at vår forretningsmodell er vellykket, sier Bogason.
Dette er Norge-rutene
På starten av inneværende år innleder Icelandair derfor en satsing som er den mest omfattende i selskapets historie når det gjelder antall destinasjoner og frekvenser. I alt skal selskapet operere over 50 ulike ruter.
Selskapet fortsetter sin satsing i Norge, og til og fra Oslo Lufthavn vil selskapet operere med daglige avganger gjennom hele året. I høysesong opptil tre ganger daglig.
I tillegg er det satt opp fire ukentlige avganger fra Bergen.
Icelandair har fått en ny konkurrent i det islandske lavprisselskapet Play, som satset på ruter både fra Stavanger og Trondheim i fjor. Det ble trolig ingen åpenbar suksess, og i år er ingen norske byer satt opp på selskapets rutekart så langt.
Heftig New York-trafikk
Sagaøyas største selskap forsetter å bygge ut sitt rutenett også i Europa.
For nordmenn er det likevel Icelandairs internasjonale rutetilbud til Nord-Amerika som er det viktigste. Det er også det bærende i selskapets drift, på grunn av Keflaviks geografiske beliggenhet midt mellom Nord-Amerika og Europa.
Transatlantisk kan selskapet dette året by på ikke mindre enn 15 ulike ruter til USA og Canada, med Raleigh-Durham i North Carolina i 2022 og Detroit som nye ruter av året.
Til hovedmarkedet i New York har selskapet i dag en heftig satsing. Selskapet har fast rute til begge de største flyplassene, Newark og John F. Kennedy-flyplassen. Ruten til JFK flys to ganger daglig, og til Newark en gang daglig.