De to norske kvinnene hadde vært på tur til Afrika og hadde sikret seg noen flasker god vin i taxfree-butikken da de reiste hjem via Addis Abeba.
De flaskene fikk de ikke nye en eneste dråpe av. For ved gjennomreisen på Gardermoen ble de fratatt rubbel og bit.
Taxfree-posene var ikke forskriftsmessig utstyrt, forklarer Avinor og påpeker at dette er passasjerenes ansvar når de skal gjennom sikkerhetskontrollen på Oslo Lufthavn: Posen skal være forseglet og kvitteringen skal ligge inne i posen.
Papirene må være i orden
– Når du handler i en utenlandsk taxfree-butikk, og skal reise videre etter at du har landet i Norge, må posen være godkjent, forseglet og med kvitteringen liggende godt synlig i posen. Ellers kan du faktisk risikere å miste dem når du skal gjennom sikkerhetskontrollen igjen, sier kommunikasjonssjef Harald Nygaard Kvam på Oslo Lufthavn til flysmart24.
De norske kvinnene hadde krevd erstatning for de beslaglagte flaskene, men også dette blir avvist av fordi varene ikke var pakket slik de ifølge regelverket skal være.
LES OGSÅ: Widerøe går sin egen vei: – Holder oss unna Gardermoen
Hendelsen de to ble utsatt for, er ikke helt ukjent for sikkerhetskontrollørene på landets hovedstad. Mange, som har kommet fra utlandet og skal videre inn i Norge, har blitt ofre for den samme bestemmelsen.
Når de kommer til Oslo Lufthavn og skal reise videre, må de som regel gjennom sikkerhetskontroll på nytt. De to kvinnene skulle videre nordover. Taxfreeposer kan tas med som håndbagasje, men det krever at alle regler blir fulgt.
Var stresset
Akkurat dette skjedde med de to norske kvinnene. Kvitteringen lå ikke i posene de hadde med seg, og i en klage til Oslo Lufthavns skriver de at de i stresset heller ikke fant de i håndbagasjen.
LES OGSÅ: Fikk ikke lounge på billetten – ville ha pengene tilbake
Derfor mistet de to kvinnene vinflaskene de hadde med seg, og er ikke spesielt fornøyd med årsaken til at de ble fratatt varene:
– Vi forstår at betjeningen må følge regler, men forstår absolutt ikke at vi da faktisk kunne fått med oss nøyaktig de samme flaskene om de var pakket i kofferten. Den var selvsagt innsjekket på det tidspunktet, skriver de i henvendelsen.
De mener reglene er svært firkantede, og i klagen ber om å få erstattet beløpet de betalte for flaskene. Den ene kvinnen hadde handlet vin for 450 norske kroner, den andre hadde kjøpt mer.
Ingen nåde
Kvam forteller Avinor og sikkerhetskontrollen opplever at reisende kommer med taxfreeposer som er forseglet, men som har kvitteringen i lommen eller i hånden. Eller at posen har blitt åpnet før man har kommet helt til siste stopp.
LES OGSÅ: Første Braathens-fly klar for sommerens charteroppdrag
– Da må varene beslaglegges, til manges store fortvilelse, sier Kvam og anbefaler reisende om å følge tre regler:
Disse bestemmelsene er ikke noe Oslo Lufthavn har funnet på:
– Med mange titusen reisende gjennom sikkerhetskontrollen daglig, er det ikke rom for skjønn i sikkerhetskontrollen. Vi må håndheve reglene myndighetene har bestemt. Det er til syvende og sist de reisende selv som må sørge for at taxfreeposen er forseglet på riktig måte. Heldigvis er det ikke så kompliserte regler, det gjelder bare å få butikken du handler hos til å gjøre det riktig, sier Kvam.
Tre gode råd
Kvam anmoder reisende om å følge tre råd. Følger man disse, er det en garanti for at taxfreevarer tatt med fra utlandet ikke blir beslaglagt på norske flyplasser:
- Varene skal ligge i en godkjent, forseglet pose. Be om dette i taxfreebutikken du handler i.
- Kvitteringen skal ligge godt synlig inne i den forseglede posen, det holder ikke å ha den med utenfor posen.
- Posen skal ikke åpnes før du har ankommet din sluttdestinasjon. Er forseglingen brutt, vil varene bli beslaglagt.