Testes i Norge: Kjøp billett uten å vite reisemålet

Usikker på reisemålet? Nå testes det ut et nytt tilbud til nordmenn som har lyst på litt ekstra spenning rundt ferievalget. Foto: Shutterstock

Mange har store problemer med å velge hvor de skal reise fordi utvalget er så enormt, og aktørene er så mange. Nå gjør reiseselskapet Apollo valget enklere for de som trenger en hjelpende hånd.

Selskapet har i dag lansert et helt nytt tilbud, Destinasjon Ukjent.

Skal man dømme etter responsen, er dette noe reisende synes er spennende:

– Dette synes også vi er veldig gøy. Enda gøyere er det at vi fikk inn første bestilling allerede noen få minutter etter lansering, sier kommunikasjonssjef Beatriz Rivera i Apollo til flysmart24.

Tror på suksess

Apollo har testet opplegget tidligere i Sverige og Danmark, med stor suksess.

Derfor lanseres det nå også i Norge:

– Sommerens reiser til Destinasjon ukjent kan gå til hele Apollos charter-program, så alle landene vi har charterreiser til er en mulighet. Dette er første gangen vi tester ut denne reisetypen i Norge. Dersom det også blir populært i Norge kommer vi absolutt til å gjenoppta det, sier Rivera.

Det dreier seg om å kjøpe billetter uten å vite eksakt hvor man havner. Man kan velge nivå for komfort og pris, men får ikke vite det eksakte reisemålet eller hvilket hotell man skal bo på før to uker før avreise.

Bestemme komfort

Reisene varer en uke, og de to enste tingene kundene trenger å bestemme seg for er hvilken uke de ønsker å reise, og hvilket komfortnivå de vil ha på hotellet.

Tilbudet i denne testperioden i Norge er satt til mellom 4. mai og 5. juni.

Prisene starter på 3 400 kroner for nivået som kalles Live a little, og fra 3 900 kroner for Live a little plus: For sistnevnte kategori er man garantert å havne på et 4-stjernes hotell, minst.

Være litt mer vågal

I informasjonen om opplegget nevner selskapet selv at kunder kan havne i Spania, Hellas eller Kroatia. Men, tilbudet gjelder hele Apollos charterprogram.

Rivera forteller at opplegget bygger på Apollos kommunikasjonskonseptet vårt, Live a little.

– Vi vil oppfordre nordmenn til å være mer vågale og eventyrlystne, gjøre mer av det de har lyst til og være mer spontane. Da er jo dette midt i blinken, mener hun og håper at disse reisene har bred apell:

Pop for par

– Prismessig er det jo veldig bra. Disse reisene tror vi appellerer både til prisjegere, eventyrlystne og de som generelt ikke er så veldig opptatte av akkurat hvor man skal reise. Man kan jo også betale bittelitt ekstra for å sikre seg 4-stjerners hoteller, sier hun.

Når det gjelder målgruppen for disse reisene tror Apollo at det handler mest om hvor trygghetssøkende man er.

– Da svenskene og danskene solgte disse reisene tidligere så vi at de var populære blant alle målgrupper, men grunnet tidsperioden man kan reise – lavsesong og utenom fellesferie – så var det naturligvis et høyere antall par som dro sammenliknet med barnefamilier, sier Rivera.