Solid overskudd og flere fly foran sommer-trafikken

Norwegian har sikret seg seks nye fly foran sommeren. Det er gode nyheter for publikum. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Norwegian har i dag lagt frem et regnskap for fjoråret som viser et driftsresultat på 1,5 milliarder kroner. Samtidig bekrefter selskapet nå at det ligger an til innleie av seks nye fly foran sommeren.

Det siste er trolig den beste meldingen for det reisende publikum.

Det har en tid vært uro rundt at selskapet har lagt opp til et sommerprogram som skulle vise seg å være basert på for få fly.

Boeing fikk problemer

Dette fordi flyfabrikken Boeing, som flysmart24 har skrevet om tidligere, har meldt at den ikke klarer å levere så mange fly som Norwegian har bestilt.

Norwegian var i ferd med å jobbe med en løsning på flymangelen, men nå er det problemet etter all sannsynlighet en saga blott:

– For å etterkomme den forventede høye etterspørselen i året som kommer, har Norwegian signert en intensjonsavtale om å lease seks Boeing 737 Max 8-fly fra Air Lease Corporation (ALC), som forventes levert før sommersesongen, heter det i pressemeldingen fra selskapet i dag.

Kan puste lettet ut

– Disse flyene vil kompensere for forsinkede flyleveranser fra Boeing denne våren. Norwegian forventer å ha en flåte på 81 fly i sommersesongen 2023, heter det videre i meldingen.

Dette er de seks Max-flyene som det konkursrammede norske selskapet Flyr hadde i sin flåte, og som Norwegian nå trolig får overta leien av.

Det betyr at norske Norwegian-reisende kan puste lettet ut med hensyn til ruteavviklingen i sommer, i alle fall når det gjeldet faren for å få endret reisen på grunn av mangel fly.

Fornøyd konsernsjef

Den store nyheten er likevel det betydelige overskuddet driften av Norwegian gikk med i fjor, selv om det ble et lite tap på driften i siste kvartal. Dette er imidlertid alltid en dårlig periode for flyselskapene.

Konsernsjef Geir Karlsen er svært fornøyd med det økonomiske resultatet:

– For Norwegian var 2022 preget av sterk operasjonell drift i et år der luftfarten opplevde betydelige kapasitetsutfordringer på tvers av flypassene i Europa. For hele året leverer vi et driftsresultat (EBIT) på 1 502 millioner kroner, dette på tross av rekordhøye drivstoffpriser og en sterk amerikansk dollar, sier Karlsen.