Når man reiser med fly som ankommer mer enn tre timer forsinket til reisemålet, kan passasjerer kreve tusenvis av kroner i erstatning hvis skylden for forsinkelsen kan legges på flyselskapet.
Derfor vil flyselskapene gjøre sitt ytterste for å unngå å bli erstatningspliktig ved å lansere forklaringer på forsinkelsene som skal gjøre at de slipper å betale.
Norwegian har vært involvert i to like klagesaker på få år. Bakgrunnen i begge var den samme, men selskapets holdning til kravet fra den reisende var helt forskjellig.
Tidspunkt for ankomst
I det ene tilfellet gikk selskapet etter hvert med på å gå erstatning. I den andre saken, helt lik, blånekter de å betale ut penger. Dette til tross for at flyklagenemnda har gitt passasjeren medhold.
Utgangspunktet var krangel om når flyet faktisk ankom flyplassen. Er ankomsttidspunktet når flyet setter på bremsene når det har ankommet terminalen?
Nei har bl.a. flyklagenemnda landet på. Den peker på en internasjonal forståelse som tilsier at det først er tidspunktet for når flydørene åpnes at passasjerene kan anses e å ha ankommet reisemålet.
Har fått erstatning
Derfor har reisende kunnet kreve erstatning hvis flyselskapet har hevdet at flyet ankom reisemålet et par minutter før fristen for å få erstatning, og vist til tidspunktet når bremsene ble satt på flyet ved ankomstflyplassen.
Her har flyklagenemnda trukket opp jokeren på vegne av passasjerene:
Den viser til at det er i tråd med EU-regler at det skal legges til 5 minutter når flyselskapet ikke har dokumentert på hvilket tidspunkt dørene ble åpnet.
Dermed har ankomster, som flyselskapene har ment ankom noen minutter før fristen på 3 timers forsinkelse, likevel blitt ansett som forsinket og gjort erstatningspliktig av flyklagenemnda.
Avviste
På den bakgrunn har flyselskapene måttet punge ut med erstatning, fordi forsinkelsen da ble fastsatt til å faktisk være noen minutter mer enn 3 timer.
Det skjedde med Norwegian i 2017. Da gjaldt det en flyving fra Stockholm til Oslo som Norwegian hevdet var 2 timer og 59 minutter forsinket.
Ett minutt unna å måtte betalte 250 euro, eller 2 500 norske kroner, i erstatning fordi grunnlaget for kompensasjon var innfridd.
Norwegian nektet først, men da ble saken brakt inn for forliksrådet. Det kunne ikke ta avgjørelse, og klageren varslet da at saken ville bli ført for tingretten av selskapet Air Help. Da ga Norwegian etter og betalte ut erstatning likevel
Norwegian var nylig igjen i en slik sak, som flysmart24 omtalte. Der fikk flyselskapet klagenemnda mot seg i en slik «minuttkrangel» og der nemnda mente de reisende hadde krav på forsinkelses-kompensasjon på 2 500 kroner. Dette var Norwegian raskt ute og avviste.
Automatisk registrering
Flyet ankom flyplassen 5 minutter før forsinkelsesfristen på 3 timer. Med 5 minutter ekstra til døråpning, ville det imidlertid bli 3 timers forsinkelse, og dermed ville selskapet være erstatningspliktig.
Norwegian var raskt ute og gjorde det klart at det ikke ville følge vedtaket i flyklagenemnda, og nekte å utbetale penger fordi de mente beregningen av ankomst var feil.
Nå forklarer kommunikasjonssjef i selskapet, Charlotte Holmbergh, hvorfor selskapet mener de kan avvise kravet:
– Noen flytyper har automatisk registrering av døråpning, andre har ikke. I dag har vi fått bedre dokumentasjon på registrering av når dørene faktisk blir åpnet. Tidligere har man kunnet operere med sannsynlighet, noe som også resulterte i ulike vurderinger fra ulike nemndledere, både internt i Transportklagenemnda, men også mellom tilsvarende klagenemnder i andre land i Europa, sier Holmbergh.