Konkurransen om å være det mest populære feriestedet for norske og andre europeiske turister er et race helt uten pauser. Konkurransen er knallhard, hver eneste sesong.
I kampen om å få flest mulig turister, er det også viktig å være synlig og å tiltrekke seg oppmerksomhet. Det scorer Mallorca på nå.
Det er om å gjøre å markere seg gjennom de ulike kåringene som skjer i reisebransjen hvert år. En av de kåringene som legges mest merke til blant reiselivsaktører verden over er World Travel Awards, som også har en europeisk del.
Mest populær
I denne konkurransen tevles det bl.a. om prisen som «Europas beste ferieøy.» Her har det ikke skjedd store endringer de 10 siste årene. Før kåringen for 2022.
I løpet av de siste 10 siste årene vant den portugisiske øya Madeira denne konkurransen hvert år, bare avbrutt 2015 hvor Sardinia vant.
Men nå er det en ny øy som troner på toppen, og det er selveste «Middelhavets perle» – Mallorca. Det som i mange år nå har vært den mest populære ferieøya for nord-europeere stanser Madeiras vinnerekke i de seks sammenhengende seneste årene.
Mange konkurrenter
Når Mallorca har blitt kåret til «Europas beste ferieøy» har det skjedd der andre topp-destinasjoner har vært nominert.
Det gjelder blant annet feriemål som den tidligere vinneren Madeira men også Azorene, Malta, Kreta, Sicilia, Sardinia Kykladene, Kypros og Kanariøyene.
Når Mallorca nå troner på toppen, er det etter at ferieøya har gjennomgått store endringer de senere årene. Denne prosessen har, som flysmart24 har skrevet tidligere, bare så vidt begynt.
Det som skal skje på Mallorca er at øya vil fjerne seg fra avhengigheten av masseturismen.
Flere gode hoteller
Tidligere har målet vært klart – jo flere turister, jo mer vellykket satsing.
Dette har imidlertid skapt så tydelige sosiale utslag med knapphet på boliger for egen befolkning og generell slitasje på infrastrukturen, at øyas befolkning sa stopp.
Etter hvert har det også blitt et politisk mål å endre øyas turistprofil. Den vil tiltrekke seg færre, men bedre betalende gjester.
Det har også ført til en oppgradering av hotellstandarden, og bygging av nye hoteller som trygt kan sies å være i luksusklassen.
Amerikanerne kommer
Øyas turistindustri har også begynt å rette øynene mot nye kundegrupper. Den tid da briter, tyskere og andre ble lokket til øya med døgnkontinuerlige party-tilbud og billig børst, har dempet seg.
Den siste gruppen Mallorca har satset på, er amerikanerne.
De har vist seg å etterspørre høy kvalitet både på hotell og restauranter, og er vant til å stø om seg med tips på stedene de besøker.
De har også vist seg å være mer interessert å reise rundt og oppleve andre deler av øyas tilbud enn bare å slenge seg ned på en solseng på stranden eller ved poolen.