På nytt har det blitt satt fokus på hendelser om bord på fly der foreldre på reise med små barn ber om å få spesiell behandling. Et avisinnlegg fra en kabinansatt har utløst en heftig diskusjon om hva andre passasjerer skal måtte finne seg i.
Innlegget er publisert i den britiske avisen The Guardian. Der skriver en flyvert at «hun blir syk av alle påtrengende foreldre som krever spesialbehandling» og at hun stadig oftere avviser slike fordi det går ut over andre passasjerer.
Hun forteller at dette er en gruppe reisende som internt blir omtalt som Josef og Maria. – Det er foreldre som oppfører seg som om de var de aller første menneskene på planeten som fikk barn, skriver hun.
Hos SAS sier pressesjef Tone Sund at det er ulike hensyn å ta om bord i et fly med begrenset plass. Hun kommenterer saken overfor flysmart24 lenger ned i artikkelen.
Har betalt
Den kabinansatte peker konkret på småbarnsfamilier som ikke har betalt for å sitte sammen, men som straks de kommer om bord ber kabinansatte sørge for at medreisende flytter seg slik at familien får sitte sammen.
I innlegget skriver den flyansatte at dette ikke er greit, siden det har blitt stadig vanligere at folk har betalt ekstra for å sitte i et bestemt sete.
Derfor sier hun stadig oftere nei til å spørre, og ber reisende om å sørge for å betale for å sitte sammen. Og, mener hun, er det oftere at medreisende de vil ha flyttet en annen person hvis dette er en kvinne, enn om det er en mann.
Ifølge den kabinansatte stanser det ikke der:
Følsom for støy
– Du kan ofte se dem drive rundt i kabinen eller bærer med seg inn alt for mye bagasje. De ber kabinpersonalet om å varme opp tåteflasker og mat; de klager over temperaturen. På et nylig fly til Los Angeles ba en forelder meg til og med om å være stille fordi babyen deres var følsom for støy, forteller hun.
– Er det virkelig så komplisert for foreldre å planlegge fremover? spør hun.
Nå nekter hun å følge skyld lenger over de mange og ulike kravene til spesialbehandling som kommer fra småbarnsforeldre, og skriver at det kun er sikkerhetshensyn som nå får henne til å vurdere å flytte reisende fra seter de har betalt for å sitte i.
Mange har reagert med støtte til den flyansatte, som ikke ønsker å si hvilket selskap hun har jobbet for. Innlegget har ført til nærmere 700 kommentarer på avisens sosiale medier. Noen sier de er lei av alle stygge blikk de får når de avviser krav om å flytte sete, mens andre tar avstand fra den flyansattes innlegg.
SAS: – Slik gjør vi det
Få selskap vil fortelle om episoder om bord, men på generell basis forteller pressesjef Tonje Sund i SAS til flysmart24 hvordan kabinansatte hos SAS håndterer situasjoner der passasjerer blir bedt om å bytte sete fordi familier vil sitte sammen:
– Vi sørger alltid før avreise for at barn sitter sammen med en voksen inkludert i bestillingen. Utover det forsøker vi alltid å tilrettelegge så langt det lar seg gjøre også for småbarnsfamilier, dersom det er ytterligere ønsker om bord. Det skjer at ulike passasjergrupper ber om å bytte sete av ulike årsaker, og vi spør alltid om dette er ok. Som oftest løser det seg helt fint gjennom god dialog og samarbeid, men dersom noen har betalt for et sete så skal de i utgangspunktet naturligvis beholde dette.
– På generelt grunnlag anbefaler vi passasjerer å sjekke i god tid før avreise hva som gjelder for sin billettype med tanke på reservasjon av sete. Noen har gratis setevalg og andre billettyper tilbyr det mot et gebyr, noe som er vanlig praksis i flyselskaper i våre dager.
Helt OK å si nei
– Er det ok for den som blir spurt å si nei?
– Ja, har man betalt for et produkt tjeneste, så er det rimelig at man ønsker å benytte seg av det. Samtidig vil det være opp til de kabinansatte om bord å løse eventuelle diskusjoner rundt sete og plassering. Men har man betalt for en tjeneste man av en eller annen grunn ikke får, så er det klart det beløpet skal refunderes i etterkant.
«Viktig at alle tar hensyn til hverandre»
Tonje Sund. Foto: SAS
– Dette er er situasjoner som mange føler er ubehagelig, og der man lett kan bli sett på som ufin hvis man ikke retter seg etter ønske om å bytte?
– Det er forståelig om det oppleves litt ubehagelig å si nei, men dersom man har kjøpt et produkt er det også rimelig at man ønsker å benytte seg av det. Temaet dukker opp på ulike reiseforum innimellom, og da observerer vi at det er mye støtte for de som ikke alltid sier ja til å bytte. Det tror vi også henger sammen med at det er såpass innarbeidet nå at garantert sete er noe som koster en liten sum og som bestilles før avreise.
Stress og mas
Sund tror også mange episoder som viser seg uheldige, egentlig bunner i at folk er stresset og oppjaget når de skal ut og fly, og spesielt når man har små barn med:
– Ja, jeg tenker noe av det sikkert handler om stress når man er ute og flyr med små barn. Fra da mine var små, så husker jeg at det kunne bli litt ‘høy skulderføring’ av og til, selv om vi var reisevante. Det ligger i sakens natur at det er begrenset med plass der oppe i luften, så her er det egentlig viktig at alle tar hensyn til hverandre. Så beste tips når man reiser med små barn er å planlegge pakking og setevalg i god tid, og pust med magen – så løser det meste seg, sier Sund.