Listen over Europas 10 mest punktlige flyselskap

Norwegian og SAS kjemper begge for å være i punktlighetstoppen i Europa. Foreløpig er det bare Norwegian som er der. Foto: Avinor

Å holde tidtabellen har blitt et svært viktig konkurranseelement for flyselskapene de senere årene. Ved siden av pris på billettene anses det å fly i rute å være viktig for kundene.

Derfor følges utviklingen på punktligheten nøye av flere instanser, bl.a. analyseselskapet Cirium som lager ny statistikk for hver eneste måned.

Februarstatistikken er den ferskeste til nå i 2023, og her har Cirum kåret de 10 selskapene som holder tidtabellen best.

Derfor måles avgang

Det er to måter å måle punktligheten på: avgang og ankomst.

Mange flyselskap, deriblant Norwegian, offentliggjør punktlighet ved avgang månedlig. Det skjer samtidig som siste måneds trafikktall gjøres kjent. Avgang måles fra det øyeblikket piloten slipper bremsene når flyet går fra gaten.

Om dette valget sier kommunikasjonssjef i Norwegian, Charlotte Holmbergh, til flysmart24.

– Vi bruker avgangstid ved måling av punktlighet fordi det er industristandarden. Det er nesten alltid en veldig liten forskjell mellom antall ankomster og antall avganger. Noen ganger er antall ankomster litt bedre enn antall avganger og noen ganger er det omvendt, sier hun.

SAS har valgt å oppgi punktlighet ved ankomst. Det måles når flyet parkerer ved gate. Årsaken til at SAS bruker dette tidspunktet forklarer pressesjef Tonje Sund slik:

«Viktigst å komme frem i tide»

– SAS måler også avgangspunktlighet. Avgangspunktlighet har vært en bransjestandard, men den er under evaluering slik jeg forstår det. Fra et kundeperspektiv er det jo mest relevant når man ankommer destinasjonen og ikke når man forlater flyplassen, sier Sund.

Så, hvordan ligger de ulike selskapene i Europa an når det gjelder punktlighet? Det måler Cirium, og har laget denne listen over de 10 mest punktlige i februar når det gjelder ankomst:

Tallet viser andelen fly som har kommet frem til reisemålet med mindre enn 15 minutters forsinkelse, som er internasjonale målemetoden for punktlighet innen luftfarten:

  • 1. Austrian Airlines, Østerrike – 91,09
  • 2. KLM, Nederland – 89,66
  • 3. Iberia, Spania – 89,57
  • 4. Eurowings, Tyskland – 89,06
  • 5. ITA Airways, Italia – 88,94
  • 6. Vueling, Spania – 86,30
  • 7. LOT Airlines, Polen – 85,62
  • 8. Norwegian, Norge – 83,08
  • 9. Brussel Airlines, Belgia – 82,92
  • 10. EasyJet, Storbritannia – 82,05

Da Norwegian selv oppga sine punktlighetstall for februar meldte selskapet ut at 85,4 prosent av flyene forlot i rute. Når Cirum måler ankomstpunktligheten, er den altså ikke like god.

– Punktlighet er svært viktig for våre kunder og det er noe vi prioriterer høyt, sier Holmbergh.

SAS jobber for bedring

SAS var ikke blant de 10 beste i februar, men har i sin månedsoversikt oppgitt en punktlighet på 71,9 prosent. Det betyr at tre av 10 fly ankom reisemålet mer enn et kvarter for sent.

Før pandemien var SAS jevnt over høyt på den europeiske punktlighetslisten. Tonje Sund sier at selskapet jobber hardt for å komme tilbake dit:

– Vi gjør alt vi kan for å unngå forsinkelser og kanselleringer, da det er både dyrt for oss og ubeleilig for kunden. Dessverre har punktligheten en periode ligget litt under der vi skal være, og vi har full fokus på å rette opp de tingene vi selv kan påvirke. Samtidig har det vært en periode med mye trafikkforstyrrelser i Europa, med streiker på ulike flyplasser som også påvirker SAS, sier Sund.

Ikke plaget av uvær

Når man ser på listen er det også viktig å ha i bakhodet at flyselskap som operer mest i Nord-Europa – som SAS og Norwegian – har tøffere klimatiske forhold å fly under enn for eksempel deres spanske kolleger.

De er av naturlige årsaker ikke så plaget av uvær, snø og is som tilfellet er med selskap som opererer mer under mer utfordrende klimaforhold lenger nord.

På den bakgrunn kan det være enklere for selskaper sørover i Europa å oppnå gode punktlighetstall.