Mange flyreisende har oppdaget fordelen med å sikre seg retten til å bruke hurtigkøen gjennom sikkerhetskontrollen på Gardermoen. Andre igjen har denne retten innbakt i billettbetingelsene.
For alle disse kan flysmart24 nå komme med en skikkelig gladnyhet:
Nå utvider Oslo Lufthavn kapasiteten i fast track, som tilbudet offisielt heter.
Det vil gjøre at flere reisende kan betjenes og at gjennomgangen blir raskere.
Mer tilfreds
Den utvidede kapasiteten skal være klar fra mandag 15. mai.
– Dette vil øke kapasiteten, skape bedre flyt i køarealet og dermed også øke kundetilfredsheten, sier pressevakt i Avinor, Ylva Celius Trulsen, til flysmart24.
I byggeperioden har det vært noe redusert kapasitet i fast track.
SAS-reisende er storbrukere av fast track, og pressesjef Tonje Sund er glad for det som skjer nå:
– Det er veldig positivt at kapasiteten på fast track økes, spesielt med tanke på at vi går en travel sommersesong i møte. Vi ser at ekstratjenester som for eksempel fast track er populært blant våre kunder også, og er noe som bidrar til en god reiseopplevelse, sier Sund til flysmart24.
Selge fast track
Hos Avinor tror man også utvidelsen er en nyhet som vil bli tatt godt imot blant passasjerene.
– Det vil åpnes flere selvbetjente billettkontroller, slik at det totalt blir fem, og arealet hvor passasjerene skal stå i kø utvides, sier Trulsen.
Tilbudet om bruk av fast track var ved lanseringen forbeholdt forretningsreisende på de dyreste billettene hos de tradisjonelle nettverkselskapene som SAS, British Airways og Lufthansa.
Det har nå blitt en del år siden det, og siden har også andre flyselskap kunnet selge bruk av fast track som et tilleggsprodukt, som regel for en pris litt i overkant av en hundrelapp.
Stor andel reisende
Selskaper som Norwegian, Ryanair og andre aktører ligger nå ute med fast track som et fast tilbud. Også charterflyselskap som Ving-eide Sunclass kan sende reisende som har betalt for det, inn i fast track-køen.
Artikkelen fortsetter under bildet
Det har ført til at større passasjergrupper har kunnet velge å bruke hurtigkøene.
Derfor kan det i enkelte perioder være hele 40 prosent av passasjerene som bruker fast track, mens andelen på normale tidspunkter ligger på rundt 20 prosent.
Tre blir fem innganger
I dag er det tre automatiske innganger som betjener fast track-passasjerene. Dette skaper ofte lange køer når trafikkmengden er stor. Dette skal nå utvides til fem innganger.
Dagens fast track-adgang – på den nye delen av avgangsterminalen – skal rives.
I stedet blir det nå satt opp nye terminaler som vil jobbe raskere enn dagens og dermed skape hurtigere flyt inn i selve sikkerhetskontrollen.
Så vil antall sluser for fast track-kundene bli avstemt i forhold til passasjertilstrømmingen til enhver tid.