Norwegian krymper avstanden til SAS kraftig

Norwegian kutter kraftig ned på forspranget i antall passasjerer som SAS hat hatt til nå i år. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Kampen mellom SAS og Norwegian om å ha flest passasjerer, snudde Norwegians vei i april. Det norske lavprisselskapet har kuttet kraftig ned på det forspranget SAS hadde.

SAS presenterte i dag sine ferske passasjertall for april, og de viser at selskapet denne måneden fløy 1 889 000 reisende.

Norwegian la frem sine passasjertall for april like før helgen. De viste at selskapet fløy 1 672 400 passasjerer samme måned, og det var 19 prosent mer en samme måned i fjor.

Krymper

Dermed er avstanden mellom de to selskapene nå på 216 600 passasjerer i SAS’ favør.

Dette er en ny trend i forhold til det vi har sett de senere månedene. SAS har de foregående månedene økt avstanden vis a vis Norwegian:

Avstanden mellom de to selskapene var i februar 300 000 reisende. I april økte det til 380 000 reisende, men dumpet altså ned til 216 600 i april.

SAS’ tall for april er isolert sett en økning på 22 prosent i forhold til samme måned i fjor. Kabinfaktoren for april var 76 prosent, en forbedring på 5 prosentpoeng sammenlignet med april i fjor.

God etterspørsel

SAS’ konsernsjef, Anko van der Werff, kan konstatere at inntektene øker og sier at SAS fortsatt ser en økning i etterspørselen etter flybilletter.

– Vi fortsetter å forberede oss på en aktiv sommersesong og har innviet to nye interkontinentale direkteruter: Fra Aalborg til New York og fra Gøteborg til New York. Vi har også annonsert en ny direkterute mellom København og Bangkok, med start i høst, sier van der Werff i en pressemelding.

Hos Norwegian er det også positive utsikter:

«Beste sommer noensinne»

– Vi er svært godt fornøyde med trafikktallene denne måneden. April er den første måneden i vårt sommerprogram, der vi tilbyr flere ruter og hyppigere avganger til våre mange reisemål i Norden og Europa. Vi er spesielt glade for at den gode bookingtakten fortsetter når vi nå går mot sommeren, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.

 Selskapet ser at den positive bookingtrenden fortsetter i mai og utover:

– Dette ser ut til å kunne bli den sterkeste sommeren for Norwegian noensinne, sier Karlsen.