Ni av ti nordmenn sier de ikke vil fly mindre for å spare miljøet.
De er derimot villig til å betale mer for billetten hvis flyselskapene kan sørge for at flyreisene blir mer miljøvennlige.
Dette viser en undersøkelse som det nederlandske flyselskapet KLM har foretatt blant kunder i Skandinavia.
Vil fly mer
Den viser at et flertall av de spurte i Norge, Sverige og Danmark ikke bare vil opprettholde dagens flybruk. De gir uttrykk for at de ønsker å fly oftere i året som kommer.
I Norge og Danmark sier 6 av 10 spurte at de vil fly oftere enn i dag, mens i Sverige er 53 prosent ivrige etter flere reiser.
Markedssjefen i Norden for KLM, Maria Hagelberg, mener dette forplikter flyselskapene:
– Det hviler et ansvar på oss for å finne gode bærekraftige løsninger i luftfartsindustrien, sier hun i en kommentar til undersøkelsen.
Kan betale ekstra
KLM er et av selskapene som satser på overgang til mer miljøvennlig drivstoff for å dempe klima-utslippene. Dette koster penger, og kan gjøre flybillettene dyrere. I dag kan man kompensere selv for dette gjennom flybilletten.
KLM er blant de selskapene som tilbyr de reisende å legge til et beløp for å betale for at selskapet skal kunne kjøpe drivstoff som forurenser mindre.
Det er bra, mener 47 prosent av de spurte nordmennene som sier de er villige til å akseptere dyrere flybilletter hvis de kan fly mer bærekraftig.
Sterk reiselyst
– Den vanligste årsaken til at folk ikke er villige til å gi opp å fly er fordi reiselysten er for sterk, sier Halvor Gløersen sommer salgsdirektør i KLM Norge.
En annen faktor som kommer frem i funnene, mener han, er at forbrukere velger å kompensere for sin klimapåvirkning på andre måter.
– De mener heller ikke at det er forbrukerens ansvar å redusere luftfartsindustriens miljøpåvirkning, sier Gløersen.
Vanskelig
Samtidig synes tre av ti at det er vanskelig å ta bærekraftige valg når de bestiller fly.
– Muligheten til å legge bruk av mer miljøvennlig drivstoff (SAF) til bookingen er der allerede for reisende, men det er tydelig at vi ikke har nådd ut til alle reisende med denne informasjonen. Her må vi sammen med hele bransjen gjøre en bedre jobb for å informere og tilrettelegge for forbrukerne, sier Hagelberg.