Forbereder seg på tøff høst og vinter – vil kutte priser

Widerøe har også moderne jetfly i flåten, og har satset på 110-seters Embraer 195-E2. Foto: Tom Gulbrandsen

Passasjertallene ser ut til å vokse inn i himmelen for flyselskapene i Norge, hvis man skal tro bransjen selv. Hos Widerøe innrømmer man likevel at det er truende skyer.

Det norske flyselskapet merker nå at mange nordmenn opplever at privatøkonomien har blitt mer presset:

Da kutter de utgifter som ikke er nødvendige, slik som for eksempel reiser.

Taktskifte

Det er selskapet åpen på at skjer også hos dem når det presenterer tallene for mai:

– For andre måned på rad er passasjertallene hos Widerøe´s Flyveselskap lavere sammenlignet med 2022. Totalmarkedet innenlands er lavere enn fjoråret samtlige uker siden slutten av april. Taktskiftet fra april og mai fortsetter inn i juni, skriver selskapet.

Selskapet viser til at svak kronekurs, inntekter i kroner og kostnader i euro og dollar, påvirker resultatene i mai negativt.

Vil bruke pris

Det vil bety at selskapet, for å holde oppe kabinfaktoren, vil bruke billettpris som middel:

– Vi forventer fortsatt en bra sommer, men tror den underliggende etterspørselen reduseres utover høsten. Det tas en rekke grep for å øke kabinfaktoren i selskapet. Den viktigste er justering av kapasitet og økt frekvens på salgskampanjer, skriver Widerøe.

Selskapet melder at selv om nordmenn strammer inn livreimen, ser det foreløpig ut som at sommerferien fremdeles vil prioriteres. Etter en bra reiselivsommer forventer Widerøe derimot at den underliggende etterspørselen vil fortsette å svekke seg utover høsten. 

Skyhøye avgifter

Widerøe gjenåpner direkterutene fra Bergen til henholdsvis München 5. juni og Hamburg 6. juni.

Selskapets sjef, Stein Nilsen, er oppgitt over de høye norske flyavgiftene som plager selskapet økonomisk:

– Vi driver flyselskap i et marked preget av innstramming og redusert etterspørsel, men med avgifter og rammebetingelser som hører hjemme i en høykonjunktur. Vi som har majoriteten av virksomheten innenlands i Norge, rammes spesielt hardt av en svak, norsk krone. I tillegg har norsk luftfart Europas høyeste skatte og avgiftsnivå. For Widerøe er dette krevende og preger resultatet i mai, sier Nilsen.