Halverer prisen på flymat – vil hindre matkast

De kabinansatte i Norwegian selger fersk mat til halv pris på slutten av lengre flyvinger. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Flere flyselskaper har tatt grep for å hindre at mat, som blir til overs etter en flyving, må kastes.

Det er de strenge reglene for omsetning av ferske matvarer som gjør at usolgt mat ikke kan oppbevares for senere salg. Det betyr at mat til overs blir kastet.

For en tid siden kunne flysmart24 fortelle at flyselskapene i Europas største flykonsern, Lufthansa, har bestemt seg for å ta grep som skal hindre at flymat må gå i søppelbøtten:

Fristet til å kjøpe

På slutten av flyvinger skal prisen settes ned. Slik skal de reisende bli fristet til å kjøpe den i stedet for at den må destrueres.

Tilbudet har blitt en kjempesuksess, og selskapene har allerede spart 80 000 matpakker fra å bli kastet.

Nå følger det norske lavprisselskapet Norwegian opp med samme tiltak:

–  Etter en testperiode nå har vi nå innført rabatt på ferskmat på alle våre «siste flyvninger» tilbake til base den siste halvtimen før landing, sier pressevakt i Norwegian, Anna-Lena Nordling, til flysmart24.

Kraftig priskutt

Det betyr som regel halv pris på den ferske maten, som ikke kan selges senere.

Tilbudet er aktuelt på litt lengre flyvinger.

Der har selskapet tatt om bord den mengden fersk mat som man tror det skal bli avsetning for.

Noen ganger blir det imidlertid lastet inn for mye. Det er i slike tilfeller de ønsker å bli kvitt «overskuddet» ved å sette ned prisen.

Blir solgt fort

Dette blir annonsert av kabinbesetningen før normalt den andre serveringen fra salgsvognen om bord starter.

Da varer det som regel ikke lenge før maten blir solgt.

– Det gjelder flyvninger der vi serverer ferske måltider. Dette har blitt svært godt tatt imot av våre reisende så langt. Vi er glade for at vi med dette kan bidra til å redusere matsvinn samtidig som vi kan glede kunder med et siste måltid om bord til en hyggelig pris, sier Nordling.

Flere tiltak

Hos SAS har man ikke et slikt tilbud, forteller pressesjef Tonje Sund overfor flysmart24:

– Vi har gjort veldig mye for å redusere matsvinn om bord og har halvert dette de seneste årene gjennom en rekke tiltak. Et slikt grep er å innføre større grad av forhåndsbestilling av måltider på flyvninger over en viss lengde, da vi så at mat som ble lastet om bord i for stor grad endte opp med å måtte kastes. Vi jobber kontinuerlig med å redusere klimaavtrykket fra virksomheten vår, og det å redusere matsvinn er absolutt en viktig del av dette, sier hun.

Tar med for mye

Selv om det ligger salgshistorikk til grunn for hvor mye mat som lastes inn på flyene, opplever flyselskapene ikke sjelden at det ligger mat igjen på salgsvognene når flyvninger går mot slutten.

Der var de to Lufthansa-eide selskapene Swiss og Eurowings som startet praksisen med å sette ned prisene innen konsernet.

Så har de andre selskapene fulgt etter, og innført det som på landjorden er kjent fra tilbud som bl.a. «Too good to go.»

Mange vil kjenne det som en app der man kan sikre seg mat til sterkt redusert pris fra visse utsalgssteder, for at selger skal unngå å måtte kaste den i søpla.