Fem minutter for sen – utløste erstatning på 6 000 kr.

Ryanair bommet på beregningen av forsinkelsen, mener den norske flyklagenemnda. Foto: Ryanair

Da Ryanair-flyet ankom for sent til Oslo Lufthavn påsto selskapet at forsinkelsen var på mindre enn 3 timer. Akkurat nok til å unngå å måtte betale erstatning for forsinkelsen, mente de.

Da hadde de glemt en viktig forutsetning for å beregne flyforsinkelse.

Flyvningen fra London Stansted til Gardermoen skjedde i slutten av oktober, og det oppsto det man må kunne kalle en kraftig forsinkelse.

Ulike tidspunkter

To nordmenn som var med flyet, mente de hadde krav på EU-kompensasjon fordi flyet etter deres beregning var 3 timer og 2 minutter forsinket til Oslo Lufthavn. Grensen for å kunne kreve erstatning er på 3 timer.

EU-kompensasjonen ville i dette tilfelle være på 250 euro per reisende, og altså nær 6 000 norske kroner.

Ryanair avviste imidlertid kravet, og mente at forsinkelsen var på 3 timer og altså akkurat nok til å unngå å måtte betale erstatningen for forsinkelsen.

Steile fronter

De to norske passasjerene var av en annen oppfatning, og mente at flyet ankom terminalen 3 timer og to minutter for sent. Da akkurat innenfor grensen for kompensasjon.

Slik sto frontene, inntil Transportklagenemnda for flyreiser fikk saken til vurdering.

Da la Ryanair frem det man mente var en dokumentasjon på at deres versjon var den riktige. Flyet skulle ha landet 11.25, men landet først 14.15. Dermed, avslag på krav om erstatning.

Egen regel for ankomst

Transportklagenemnda stilte seg kritisk til informasjonen fra Ryanair, og mente den er mangelfull. Den sa ingenting om det var tidspunktet for når flyets hjul tok bakken, eller når de ankom terminalen, som ble oppgitt.

Uansett trakk nemnda frem en bestemmelse som sier at når et flyselskap ikke kan dokumentere nøyaktig tid for ankomst, legges det til fem minutter:

Det er tiden EU-forordningen har beregnet at det tar fra flyet kommer til gate og når dørene åpnes.

Ryanair-tap, uansett

Når nemnda forholdt seg til informasjonen fra flyselskapet, var den faktiske forsinkelsen derfor på 3 timer og 5 minutter.

Da avgjorde de 5 minuttene at de reisende hadde krav på erstatning.

– Nemnda finner heller ikke at Ryanair har godtgjort at forsinkelsen skyldtes ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått selv om alle rimelige tiltak var truffet. Klager og hans medreisende har rett på standarderstatning på 250 euro per
person, totalt 500 euro, for forsinkelsen, konkluderer nemnda.