Det har de senere ukene dukket opp et helt nytt forsikringstilbud for flyreisende i det norske markedet. Det utløser krav på kompensasjon så snart en flyavgang er mer enn 60 minutter forsinket.
Tilbudet heter Smart Delay+ og er blant de helt nye tilbudene som bl.a. forsikrings-selskapet Gjensidige operer med.
Er flyet til kunden mer enn 60 minutter forsinket, kan vedkommende velge mellom gratis opphold i flyplasslounge der det er mulig, eller 40 euro i kontanter.
Har produktet
– Smart Delay+ inngår nå i alle Gjensidiges private reiseforsikringer. Både eksisterende og nye kunder med privat reiseforsikring får tjenesten inkludert i reiseforsikringen sin, sier kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige til flysmart24.
Så langt er det Gjensidige og Gouda Forsikring som tilbyr dette produktet.
Også Storebrand har denne uken lagt inn tilbudet til sine kunder:
– Dekningen gjelder for alle med reiseforsikring i Storebrand, opplyser prissjef privat skade, Stig Bergskaug i Storebrand Skadeforsikring.
Hos alle tre inngår dette som en del av forsikringspakken, og er ikke et produkt som kan kjøpes separat.
– Vi har absolutt inntrykk av at interessen for denne tjenesten er stor. Den ble lansert forrige fredag, så foreløpig er det ganske nytt for både kundene og oss, sier Rysstad.
Slik fungerer det
Så, hvordan kan man benytte seg av den garantien som ligger i Smart Delay+?
Den eneste betingelsen for å være omfattet av garantien, er at flyreisen er registrert på en egen nettside hos selskapene minst to timer før planlagt avreise.
Da er garantien aktivisert, og koster ikke noe ekstra.
Viser det seg så at flyet blir mer enn en time forsinket, vil det automatisk dukke opp adgangskort for flyplasslounge i eposten. Den vil gjelde for et reisefølge på inntil fire personer.
Forsinkelser er basert på rapportering fra flyselskaper til flysporingstjenesten FlightStats, og betinger at dette selskapet registrerer forsinkelsen.
Jobb eller privat
I loungen kan reisefølget oppholde seg og har tilgang til mat og drikke, og ellers de tilbudene loungen har. Tjenesten gjelder uansett om du er på ferie eller på jobbreise.
Alternativt kan man velge 40 euro per person, hvis man ikke har lyst å gå i lounge og heller foretrekker å bruke pengene på en av flyplassens øvrige spisesteder.
Selskapet som leverer tjenesten til forsikringsselskapene er Collinson Group, som ikke minst er kjent for å stå bak det internasjonale lounge-selskapet Priority Pass. Også Lounge Key er en del av tilbudet.
Står bak Priority Pass
I Skandinavia er Nordic Benefits distributør, og adm. dir. Magne Heitnes sier til flysmart24 at Smart Delay + er et tjeneste som forsikringsselskapene kan bruke i sin portefølje:
– Det er primært forsikringsselskaper som kjøper denne tjenesten med det formål og utvide egen dekning og opplevelse for kunden. Forsikringsselskapene selger heller ikke produktet individuelt, sier Heitnes.
Hos Europeiske har man valgt å ikke satse på Smart Delay:
– Vi kjenner til produktet, men vi har valgt å ikke tilby det gjennom vår reiseforsikring, sier kommunikasjonsdirektør Andreas Handeland til flysmart24.