Når passasjerer reiser krav om erstatning fra et flyselskap på grunn av oppståtte hendelser, dreier det seg raskt om krav på flere tusen kroner.
Ikke i denne saken mot det ungarske flyselskapet Wizz Air. Her var det snakk om vel en 50-lapp som selskapet skulle betale tilbake til en norsk kunde, og som flyklagenemnda mente vedkommende har krav på.
Tross den beskjedne summen sa Wizz Air likevel nei, og dette har selskapet nå gitt den norske kunden beskjed om.
Ville bytte
Saken dreide seg om en kansellert flyvning mellom Oslo og Krakow. Den skulle finne sted en desemberdag i 2022.
Det var en familie på fire, to voksne og to barn, som skulle av gårde. Men planene ble endret:
Flere måneder før avgang ble det klart at rutetiden var blitt forskjøvet med 6 timer, og familien besluttet at dette ikke passet dem og at de likevel ikke ville fly Wizz Air.
Måtte vente på tilbakebetaling
De ba om å få billettpengene, 3 800 kroner, tilbake. Det fikk de etter noen måneder, men ikke før etter at familien hadde brukt mye tid i telefonen for å få ordnet refusjonen.
Det er her kravet oppstår. Familien krever nemlig også å få dekket de ekstra telefonutgiftene. Det var snakk om 50,40 kroner.
Dette kravet avviste Wizz Air, med den følge at sendte saken til Transportklagenemnda for flyreiser. Der skal partene uttale seg før nemnda gjør et endelig vedtak i saken.
Ville ikke svare
Men, Wizz Air svarer ikke på henvendelse fra nemnda som ber selskapet forklare seg i saken. Selskapet forblir taust til tross for at nemnda sender flere purringer for å få svar.
Da må nemnda gjøre vedtak uten motparten, og gir nordmennene medhold i at de har krav på 50-lappen pluss forsinkelsesrente. Det begrunner dette med at passasjerer ved kanselleringer har krav på å få dekket utgift til to telefonsamtaler.
– Klager har fremsatt krav om refusjon av kr. 50,40 og nemnda anbefaler at Wizz Air dekker dette beløpet, het det i nemndas vedtak.
Så våknet Wizz Air
Da våkner Wizz Air og bryter tausheten.
Men ikke for å imøtekomme den norske familien og deres krav om å få tilbake 50 kroner i telefonutgifter.
Selskapet svarer passasjerene at de ikke vil følge nemndas vedtak. Og slik ender den saken, siden vedtak i nemnda ikke er juridisk bindende.
PS: Denne saken er ikke enestående for Wizz Airs vedkommende. Selskapet har nektet å imøtekomme fellende vedtak i flyklagenemnda flere ganger det siste året, viser flysmart24s gjennomgang.