Norse Atlantic flyr høyt på skyhøye gebyr-inntekter

Norse Atlantic har i sommer feiret sitt 1-års jubileum. På denne tiden har passasjertallet utviklet seg stadig bedre. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det nye norske langdistanseselskapet Norse Atlantic Airways, hvor Bjørn Kjos er en av investorene, viser en klar forbedring i driften.

Selskapet har slitt med å fylle flyene sine siden starten i fjor, men nå ser dette ut til å løsne:

I juni hadde selskapet 97 000 passasjerer, noe som innebærer en fyllingsgrad på 83 prosent. Det betyr ikke bare at åtte av ti seter selskapet la ut til salgs, ble fylt av betalende passasjerer.

Skyhøye gebyr-inntekter

Det innebærer også en passasjervekst på 65 prosent på bare én måned, fra mai til juni.

Det er imidlertid en annen side ved driften som imponerer dets grunnlegger og eier, Bjørn Tore Larsen, mer:

Inntektene selskapet har fra salg av seteplassering, bagasje, mat og drikke. Dette er inntekter som omtales som «ancillary revenue», og best kan oversettes med ekstra-inntekter.

Dette er de gebyrer de reisende må betale for annet enn selve flytransporten.

Norse-sjefen fornøyd

Dette salget omtaler Larsen slik i en pressemelding om resultatet torsdag morgen:

– Jeg er spesielt fornøyd med at vi i juni registrerte godt over 100 amerikanske dollar i tilleggsinntekter per passasjer. Vi mener dette er en bransjeledende prestasjon og viser tydelig at passasjerer foretrekker å velge de alternativene som er relevante for dem når de reiser, i motsetning til tradisjonelle flyselskaper som inkluderer en avgift i grunnprisen for tjenester som passasjerene ikke trenger, sier Larsen.

Over 1 000 kroner ekstra

100 amerikanske dollar innebærer at hver enkelt passasjer i gjennomsnitt punget ut med nesten 1 100 kroner i tillegg til den oppgitte billettprisen for sine billetter hos Norse.

Norse kunne i juni feire at selskapet har vært i drift i ett år, og har nå alle sine 15 fly i drift. 10 i egen regi, mens fem er utleid til det spanske flyselskapet Air Europa.

– Juni markerte en spesiell måned for Norse Atlantic da vi feiret ett år med flyging. Denne milepælen reflekterte ikke bare det harde arbeidet og engasjementet til hele teamet vårt, men fremhevet også den økende etterspørselen etter rimelige transatlantiske reiser av høy kvalitet, sier Bjørn Tore Larsen.