Norwegian kjøper Widerøe – skal være egne selskaper

Norwegian blir den nye eieren av det norske selskapet Widerøe. Begge selskapene skal fortsette under sine nåværende navn. Her konsernsjef i Norwegian, Geir Karlsen (bak) og Widerøe-sjef Stein Nilsen. Foto: Skjermdump/Norwegian

Norwegian har overrasket i det norske luftfartsmarkedet: Selskapet kunngjorde i dag tidlig at det har inngått en transaksjonsavtale hvor Norwegian vil kjøpe Widerøe.

Norwegian skal betale et kontantvederlag på 1.1 milliard kroner. Salget betyr trolig også at Widerøes mangeårige samarbeid med SAS, vil opphøre og at konkurransen blir redusert i det norske markedet.

Norwegian og Widerøe har en tid hatt en samarbeidsavtale om billettsalg. Nå utvikles dette drastisk når «storebror» overtar «lillebror» i norsk luftfart.

SAS’ direktør for samfunnskontakt, Knut Morten Johansen, sier til flysmart24 at selskapet tar kjøpet til etterretning.

Norwegian: En milepæl

Å knytte Widerøes regionale rutenettverk sammen med Norwegians innenlands- og utenlandsruter, sikrer vil gi et bedre kundetilbud, heter det i en børsmelding der transaksjonen blir varslet.

– Dette er en milepæl i norsk luftfartshistorie. Våre to flyselskaper har operert side om side i mange år og ingen kjenner flymarkedet i Norge bedre. Med denne transaksjonen vil vi nå skape et strømlinjeformet og mer omfattende tilbud til alle kunder i hele Norge og utlandet, sier Geir Karlsen, administrerende direktør i Norwegian.

Den eneste instansen som nå kan stanse oppkjøpet, er Konkurransetilsynet. Det kan finne ut av konkurransen blir så svekket at en overtakelse ikke kan godkjennes.

Konkurransetilsynet: – Stort oppkjøp

Til flysmart24 sier Gjermund Nese, som er avdelingsdirektør for Finans og Kommunikasjon, at tilsynet har vært kjent med planene de siste dagene. men at saken ikke formelt er meldt til tilsynet ennå.

– Dette er et oppkjøp som må godkjennes av Konkurransetilsynet før det eventuelt kan gjennomføres. Våre vurderinger vil dreie seg om hvorvidt oppkjøpet skader konkurransen i luftfartsmarkedet på en måte som går ut over forbrukerne, for eksempel i form av høyere billettpriser eller dårligere tilbud. Dersom vi kommer til at dette skjer vil tilsynet kunne stoppe oppkjøpet, sier Nese.

Han sier at tilsynet ikke kan si hvordan det vil stille seg til oppkjøpet ennå, fordi det ikke kanforegripe utfallet av de vurderingene som tilsynet skal gjøre.

– Dette er imidlertid et stort oppkjøp i et marked som er viktig for norske forbrukere. Det er naturlig at Konkurransetilsynet vurderer de konkurransemessige virkningene grundig før oppkjøpet eventuelt godkjennes, sier han.

Felles bonusprogram

Fra selskapene heter det at transaksjonen vil styrke Norwegian og Widerøes rolle som en del av den norske infrastrukturen.

Mange kunder vil være interessert i bonusmulighetene i det nye selskapet:

– Etter hvert vil Norwegians lojalitetsprogram, Norwegian Reward, bli tilbudt også i Widerøe, sa Norwegians styreformann, Svein Harald Øygard, på en pressekonferanse i dag.

Avtalen mellom Widerøe og SAS gjelder til oktober 2024, og dette vil fases ut over tid.

Fortsetter som egne selskap

På en pressekonferanse i dag der oppkjøpet ble presentert, understreket Norwegian-sjef Geir Karlsen at begge selskapene vil fortsette å operere under sine egne varemerker.

Widerøe vil bli organisert som et datterselskap av Norwegian, og drives uavhengig av Norwegians kjernevirksomhet med lavprisselskaper.

Ansatte vil forbli i eksisterende bedrifter under eksisterende tariffavtaler, men med større mulighet til å bytte arbeidsplass hvis de ønsker det.

Widerøe: Vanskelig å holde ut

Stein Nilsen, adm. dir. i Widerøe, er optimistisk over at Norwegian skal bli den nye eieren, og avviser at de to selskapene er konkurrenter:

– Dette blir bra for Widerøe. Vi har to ruter vi konkurrerer på. Widerøe har en nær 90-årig historie, og vi er garantisten for et velfungerende rutenett i region-Norge. Selv om vi har et solid fotavtrykk i Norge, er vi mindre i internasjonal sammenheng, sier Nilsen.

Han legger ikke skjul på at Widerøes situasjon er stadig mer presset økonomisk i et tøft marked:

Vanskelig

– Skattenivået for flyreiser i Norge er spesielt høyt, og dette i kombinasjon med hard internasjonal konkurranse gjør det vanskelig for et mindre regionalt flyselskap å holde ut uten en sterk samarbeidspartner. Vi er derfor veldig glade for nå å slå oss sammen med Norwegian, og vi er glade for å få en industriell eier som ønsker å utvikle begge selskapene videre. Vi er overbevist om at denne løsningen er til beste for Widerøe, våre ansatte, og ikke minst kundene våre, sier Nilsen.