Gardermoen: Avkrevd 1 220 kr for åtte minutters taxitur

Taxi fra Oslo Lufthavn skal forhåndsbestilles, og kunden blir plukket opp her - utenfor ankomsthallen - når drosjen er bestilt. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Da flypassasjeren tok taxi fra Oslo Lufthavn til Thon Hotel Gardermoen, fikk han prissjokk. Sjåføren avkrevde ham 1 220 kroner for en kjøretur på åtte minutter.

Da passasjeren nektet å betale denne summen, ble vedkommende ifølge klage til Avinor nektet å slippe ut av drosjen.

Hotellets resepsjon ble involvert og politiet etter hvert kontaktet. Det hele endte med at passasjeren måtte betale under det halve.

Langt over normalpris

Lederen for flyplassens taxi-selskap, Trym Ulstein i Rybynor Flytaxi, reagerer kraftig på historien. Han har brukt mye tid på å rydde opp i taxi-forholdene på Gardermoen.

– Prisen som her er forlangt er lang langt over hva som er normalpris for distansen. Ingen selskap som frakter kunder legitimt fra OSL opererer med et slikt prisbilde, sier Ulstein til flysmart24.

Hendelsen skjedde på forsommeren.

Passasjeren, som verken kan norsk eller engelsk, kom til Oslo Lufthavn med fly fra Malaga og skulle overnatte på Thon-hotellet. Det ligger ved E6, en kjøretur som ifølge Google Maps tar 8 minutter.

Kjapp kjøretur

Han hoppet inn i en drosje som sto parkert utenfor flyplassen, og oppga hotellet han skulle til.

Stor ble derfor forbauselsen da sjåføren ved ankomst satte frem et krav på 1 220 kroner for den korte turen.

En venninne av passasjeren, som allerede befant seg på hotellet, mente at dette var en alt for høy pris.

Etter hvert ble resepsjonen koplet inn og ble med ut til drosjen der det oppsto en diskusjon om prisen.

Det førte til at sjåføren nektet å slippe passasjeren av. Sjåføren hevdet ifølge venninnen at han hadde fått en bestilling til en adresse i Oslo.

Politiet ble kontaktet, men sa de ikke hadde kapasitet til å komme akkurat da.

Enige om prisen

Hotellet mente at fast pris fra flyplassen er 280 kroner. Sjåføren og passasjerens venninne ble etter hvert enige om 500 kroner, og slik løste saken seg. Venninnen har senere sendt inn formell klage til Avinor om saken.

Ulstein i Rybynor Flytaxi sier at han ikke kjenner saken, men at det ikke eksisterer noen fastpriser til de enkelte hotellene som ligger i tilknytning til hovedflyplassen.

– Priser på taxi fra flyplassen varierer fra selskap til selskap, og til tid på døgnet, men normal pris for denne turen ligger nok nær det som hotellet antydet som fastpris, sier han.

Må bestilles

Alle taxiturer fra Oslo Lufthavn skal bestilles via en av bestillingsautomatene som er montert utenfor ankomst-inngangen på flyplassen.

Der oppgir du hvor du skal, og vil da få oversikt over tilgjengelige taxier og pris for den aktuelle strekningen. 

Drosjene venter i et depot et stykke unna, og kommer til flyplassen først når de har en bestilling.

– Denne historien kan tyde på at sjåføren har plukket opp kunde uten at det har vært foretatt en bestilling i forkant. Stemmer dette vil sjåføren kunne bli utvist fra flyplassen i flere måneder, sier Ulstein.

Mye drosje-bråk

Ordningen med forhåndsbestilling og avtale om pris for turen ble innført i mai i fjor etter flere år med sterk kunde-misnøye med drosje-prisene fra Oslo Lufthavn.

De fleste sjåførene ville kun kjøre de lange og innbringende turene ned til Oslo. Noen passasjerer opplevde derfor at sjåføren rett og slett nektet å kjøre til lokale adresser, som regel til nærliggende hoteller, fordi de kun ville ha de lønnsomme Oslo-turene.

Andre har opplevd å bli avkrevd svimlende summer for drosjeturen. Derfor ble den nye ordningen med forhåndsbestilling innført. Der er det taxiselskapene selv som setter prisen i reservasjonssystemet.