Fosser videre og satser på nye langtrekkende fly

Dette blir den nye flytypen for Icelandair, en Airbus A321XLR. De har en ekstra lang rekkevidde. Foto: Airbus

Det islandske flyselskapet lever litt i skyggen av SAS, Norwegian og Finnair. Nå leverer den nordiske utfordreren imidlertid driftsresultater som gjør at Icelandair er blant de beste i klassen.

Driften av Icelandair går så det gviner. Etter at selskapet kunne vise frem et betydelig overskudd i i 2022, melder det nå om det beste andre kvartal siden 2016. Overskudd: 138 millioner norske kroner.

– Dette kommer av rekordhøye passasjerinntekter, historisk høy fyllingsgrad og forbedret avkastning i alle våre markeder, sier Bogi Nils Bogason som er adm. dir. i Icelandair Group.

God Norge-trafikk

Icelandair har i dag ruter både til Oslo Lufthavn og Bergen Lufthavn Flesland. For den norske delen er det også svært positive signaler – spesielt en av rutene vil trolig bli økt neste år.

– Ruten til Gardermoen har hatt gode resultater så langt og ser bra ut også for tredje kvartal. Når det er sagt har vi gjort en del justeringer underveis i sommer. Først og fremst på kveldsmaskinen. Disse har visst seg tunge å selge, sier Bjørn Tore Larsen som er salgssjef for  Icelandair Norge til flysmart24.

Det er ventet at flymarkedet vil kunne merke en svikt i etterspørselen til vinteren på grunn av nordmenns mer anstrengte privatøkonomi.

Venter tøff vinter

Det har Icelandair tatt høyde for:

– Ja, utfordringene kommer til vinteren. Det er mange uvisse faktorer – renteutgiftene og verdien på norske kroner bl.a.. Det blir viktig å justere seg inn på riktig kapasitet. Vi kommer til fly daglig en avgang som forbinder Oslo med rutene til Nord Amerika, samt en ettermiddagsavgang på søndager, sier Larsen.

Også ruten til Bergen vil legge en god sommersesong bak seg:

Daglig til Bergen?

– Amerikanerne har selvsagt hatt et momentum med en veldig fordelaktig kronekurs, samt at det fra Bergen har vært greit salg ut fra Norge. I år har vi operert med fire avganger i uken. Planen er å fly daglig neste år med kanskje noe tidligere start enn i år. Bergen er en sesongoperasjon, sier Larsen.

For Icelandair er det også en storstilt flåtefornyelse som venter:

Selskapet inngikk for kort tid siden en avtale med europeiske Airbus om kjøp av i alt  3 Airbus A321XLR. Ordren gjør også Icelandair til en ny Airbus-kunde. I tillegg planlegger flyselskapet å lease fire A321LR.

Ekstra lang rekkevidde

Bokstavene XLR etter typenavnet betyr «ekstra long range» – ekstra lang rekkevidde. Med den ekstra lange rekkevidden Airbus-flyene gjøre det mulig for Icelandair å satse på nye markedsmuligheter.

Flyet vil også gjøre det mulig for flyselskapet å redusere driftskostnadene, støtte sine bærekraftsmål og samtidig tilby passasjerene det beste innen kabinkomfort, mener selskapet.

– Det første flyet er planlagt levert i 2029, men vi planlegger å leie fire Airbus-fly i drift før sommeren 2025, sier Bogi Nils Bogason,