Andre nordmenns oppførsel irriterer oss på ferien

Hva irriterer deg på ferieturen? Forsikringsselskapet Frende har undersøkt det. Foto: Knut-Erik Mikalsen

I forbindelse med sommer og ferietid hagler det med forbruker-undersøkelser om ulike sider ved årets viktigste feriedager.

Forsikringsselskapet Frende varter nå opp med en variant, der selskapet har gjort en undersøkelse om hva som irriterer nordmenn som er på ferie.

Det har endt opp i en liste på 13 ting – smått og stort – som er egnet til å irritere oss.

Dette irriterer mest

  • 1. Skitne hotellrom
  • 2. Veggdyr og kakerlakker
  • 3. Forsinkelser
  • 4. Andre nordmenns oppførsel på ferie
  • 5. Folk som sparker i setet på flyet

Og så ser den videre listen slik ut:

6. Mygg, 7. Fyll, 8. Manglende internett, 9. Andres barn, 10. At reisefølget bruker mobilen for mye, 11. Kø for å hente ut leiebil, 12. Egne barn og 13. Partneren.  
(Kilde: Frendeundersøkelsen, utført av Norstat)  

Vippe oss av pinnen

Frende kaller selv undersøkelsen for uhøytidelig, men at den viser at det er en rekke uforutsette ting som kan vippe oss av pinnen.  

– Vi har bare lyst til å ha fri. Oppleve noe kjekt. Koble av. Spise god mat. Kanskje har vi gledet oss til dette siden før pandemien og i år har mange spart ekstra godt for å i det hele tatt ha råd til å reise. Da er det en skikkelig nedtur når ting ikke blir som du hadde sett for deg, sier Marius Solberg Anfinsen, fungerende kommunikasjonssjef i Frende Forsikring. 

Holder av solsenger

Det er flere aktører som jevnlig måler nordmenns irritasjons-topp i feriesammenheng. Ticket Feriereiser foretar jevnlig lignende undersøkelser blant sine kunder, har flysmart24 kunnet fortelle om tidligere.

Den foreløpig siste Ticket-undersøkelsen viste at skitne hotellrom kom på topp, som nå hos Frende. Men videre ned på Tickets oversikt kunne vi gjenkjenne noen gamle irritasjons-kjenninger:

Dårlig mat og at det ikke er mulig å kunne justere temperaturen på rommet. Og så, den mest kjente av alle: Gjester som holder av solsenger fra tidlig på morgenen. Det siste er det mange hoteller som nå jobber med å hindre.