Flyselskapene er borte – noen av dem er dypt savnet

Et Swissair-fly på den tidligere hovedflyplassen på Fornebu. Dette er en Airbus A321. Foto: Ole Johan Beck

Mange profilert europeiske flyselskap har gått dukken de seneste årene, og mange av de, er dypt savnet av sine reisende. Det hjelper lite. Minnene er alt som er tilbake om selskap som ga oss en ekstra god opplevelse.

Redaktøren av tidligere Flymagasinet, Per Julius Helweg, trengte ikke lang tid da flysmart24 ba ham trekke frem de beste flyopplevelsene han har hatt på ulike passasjerfly.

Helweg er flymann på sin hals. Han har vært flyinteressert hele sitt liv. Han er utdannet pilot med typekurs på Boeing 737, men flyr i dag på sitt privatflyger-sertifikat.

I dag jobber han i det nye norske selskapet Norse Atlantic Airways, etter å ha vært med på det korte eventyret med Flyr.

Hektet etter besøk på Fornebu

Han ble hektet på fly etter å ha vært med faren sin i hangaren på Fornebu som guttunge.

Det var den tid Norges hovedflyplass lå på Snarøya. Etter besøket hos alle flyene i hangaren var det gjort. Den streke interessen for flyving har holdt seg frem til i dag.

Per Julius har hatt flydilla hele livet

Per Julius Helweg. Foto: Privat

Det har gjort at han har reist med flyselskaper over hele verden, men plukker frem kun europeiske når han skal kåre sine personlige favoritter, på litt ulike kriterier.

Dette er hans utvalgte:

«Den flyvende bank»

Swissair, var det tidligere nasjonale flyselskapet i Sveits, og et av verdens mest anerkjente for god service. Det gikk konkurs i 2002, og deler av det er videreført i dagen Swiss Air Lines.

Swissair var et av de store internasjonale flyselskapene og kjent som «Flying Bank» på grunn av sin finansielle stabilitet. Det viste seg ikke å stemme. Foto: Wikipedia

Per Julius: – Et solid og behagelig selskap, god service og jeg sa alltid at «sveitsisk S står for Solid.» Fløy med disse flere ganger – de stod virkelig til «stille, rolig og service» som er Sveits varemerke som land. 

Gikk overende

Sabena, det nasjonale selskapet i Belgia, ikke minst kjent for sitt gode rutenett til Afrika. Gikk overende i 2001, og delvis videreført i dagens Brussels Airlines.

Artikkelen fortsetter under bildet

Belgiske Sabena var et hyppig syn også i Norge inntil det gikk konkurs i 2021. Foto: Paul Lammens

Per Julius:  For meg står bokstavene for «Such A Beautifull Experience Not Anymore.» De hadde service og kompetanse og brukte disse til møter i Brussel. Fra Oslo fungerte disse veldig bra, med et langt større nettverk enn mange trodde. 

Nordmenn til Syden

Thomas Cook Airlines, et velkjent flyselskap som har flydd millioner av nordmenn til Syden. Gikk overende sammen med eierselskapet i september i 2019.

Artikkelen fortsetter under bildet

Thomas Cook-flyene var hyppige bekjentskaper for de mange Syden-turistene som reiste med Ving-selskapene. Her fra Kastrup. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Per Julius: – Selskapet hadde en tid en blå hale, den var ensbetydende med det asurblåe Middelhavet.
Her var man en del av et større reisekonsern med samme navn, så reisen ble godt forankret i alle ledd dersom man kjøpte «hele pakka».

Dansk aktør

Maersk Air er et tidligere dansk flyselskap, eid av A.P. Møller-konsernet. Ble slått sammen med Sterling Airways og senere lagt ned.

Artikkelen fortsetter under bildet

Et fly fra tidligere Boeing 737 fra Maersk Air som lander på flyplassen i Malta. Foto: Shutterstock

Per Julius: – Står støtt i barndomsminner som første flyging, fra Norge til Gambia. Huskes nok mest for det faktum at det ble første flyselskap. Servicen var i 1977 god, men dessverre røykfull…