Sommeren er høysesong for flyindustrien, og med stort innslag av reisende. Det fører til at det ofte oppstår forsinkelser når store passasjermengder skal transporteres.
Det å hode flyene i rute er derfor en viktig konkurranse-faktor.
Det britiske analyseselskapet Cirium har nettopp offentliggjort oversikten over de 10 flyselskapene i Europa som klarte å overholde rutetidene best i juli.
Her er Norwegian inne, mens hovedkonkurrenten SAS ikke har kommet med på den eksklusive listen.
Måles på to måter
For flyselskapene måles punktlighet på to måter – ved avreise og ved ankomst.
Den oversikten Cirium har presentert, gjelder for ankomst-punktlighet.
Det har blitt stadig vanligere å bruke denne, da passasjerer flest er mest opptatt av å lande etter rutetabellen enn det å forlate flyplassen i rute.
Forsinket, likevel i rute
Prosenttallet etter flyselskapets navn viser hvor stor andel av flyene til selskapet som ankom i rute.
Det betyr i flysammenheng at de ikke landet mer enn 15 minutter forsinket, noe som er standard for beregning av forsinkelse.
Et fly som for eksempel lander 14 minutter etter rutetid, vil derfor bli notert som å være i rute.
Best i Europa
På den bakgrunn har Cirium laget denne listen for sommertrafikken i år, for juli 2023.
- Iberia, Spania – 80,75 prosent.
- Finnair, Finland – 79,82 prosent.
- Norwegian, Norge – 76,97 prosent.
- LOT Polish Airlines, Polen – 75,86 prosent.
- Vueling, Spania – 74,03 prosent.
- KLM, Nederland – 73,97 prosent.
- Austrian Airlines, Østerrike – 73,78 prosent.
- Air Europa, Spania – 71,69 prosent.
- Norwegian Air Sweden, Sverige – 69,23 prosent.
- Brussels Airlines, Belgia – 67,37 prosent
Med en punktlighet på i praksis 77 prosent, betyr for Norwegians del at nær åtte av ti fly ankom i rute denne måneden.
Ellers er det verdt å legge merke til tre av de store flyselskapene i Spania – Iberia, Vueling og Air Europa – alle er med på topp 10-liste. Det er bare Iberias lavprisselskap, Iberia Express, som mangler av de fire store i Spania.
SAS utenfor listen
SAS har for svak punktlighet for å komme med på denne listen. Selskapet har selv oppgitt å ha en ankomst-punktlighet på 62,6 prosent i juli.
Dette tallet oppga selskapet selv da det presenterte sine trafikktall mandag denne uken. Det innebærer at fire av ti fly var forsinket. SAS har forsikret at selskapet jobber hardt for å bedre punktligheten.
Store selskaper mangler
At SAS ikke er med, er en skjebne det deler med flere av de andre store flyselskapene i Europa.
Lufthansa, British Airways, Ryanair og Air France er blant de selskapene som heller ikke har klart å komme seg på juli-listen over de 10 beste.