Salget av all inclusive-ferier har økt kraftig i år. Det er en ferieform som gir gjestene mer kontroll over ferieutgiftene sine.
Dette knyttes igjen til den strammere privatøkonomien mange i Norge opplever som følge av økende inflasjon, kraftige rentehopp og økte energipriser.
Da velger mange all inclusive-ferie. Det betyr at både flyreise, hotell, mat og drikke under hele ferieoppholdet er inkludert i billetten.
Klager etterpå
På den måten er det mulig å holde mer kontroll over utgiftene.
Men, spesielt utvalget og kvaliteten på maten og drikken er ikke sjelden gjenstand for kritikk fra mange av gjestene.
Noen av disse sakene havner også i klagenemnda for pakkereiser, slik flysmart24 har fortalt om. De som klager og vil ha prisavslag på ferieoppholdet skylder ikke sjelden på at maten ikke holdt mål.
Det er det som regel en god forklaring på – hvorfor kvaliteten på det som serveres oppleves som en skuffelse og ikke tilfredsstiller kundenes forventninger:
Kvalitet og pris
Det er en sammenheng mellom kvalitet og pris på bosted, og det som serveres.
Markeds- og kommunikasjonssjef i reisebyråselskapet Ticket feriereiser, Ellen Wolff Andresen, sier til flysmart24 at det er grunn til å minne om denne sammenhengen:
– Vi merker at enkelte bestiller for eksempel 3-stjerners hotell med all inclusive og blir skuffet og klager på maten. Da har det vist seg at det henger sammen med hvilke forventninger de har til all inclusive og tenker ikke at et 3-stjerners hotell også har 3-stjerners all inclusive, sier Wolff Andresen.
Flere velger all inclusive
Salget av all inclusive har skutt fart i flere markeder, og det også på reisemål hvor dette ikke har vært så fremtredende tidligere.
På Gran Canaria har i sommer mer enn hver tredje turist valgt denne ferieformen, viser statistikk fra Instituto Canario de Estadística (ISTAC.)
Den samme tendensen, at flere velger all inclusive, merkes også godt hos Nordens største reisebyrå for fritidsreisende, Ticket:
Kontroll på utgiftene
– Ja, våre utsalg melder om økt etterspørsel. Det er ingen reisemål som skiller seg spesielt ut, men kundene melder at de ønsker all inclusive da de er opptatt av å ha kontroll på utgiftene og forutsigbarhet på reisen, forteller Wolff Andresen.
«Kundene er opptatt av å ha kontroll på utgiftene»
Ellen Wolff Andresen. Foto: Ticket
Folk knytter også den svake kronekursen til sine valg:
– Fordi eurokursen er så dårlig så er det mange som ikke ønsker å spise på restauranter utenfor hotellet. Det er særlig barnefamilier og større familier som ønsker All Inclusive. Voksne par tenderer til å velge uten måltider inkludert, forteller hun.