Flyselskapene er europamestere i passasjer-behandling

En flybesetning hos Austrian Airlines klar for en ny dag på jobb. Foto: Austrian Airlines

For flyreisende flest er det viktig å møte en kabinbesetning som er hyggelig og serviceinnstilt. Nå har den beste passasjer-servicen hos Europas flyselskaper blitt kåret.

Det er det anerkjente britiske ratingselskapet Skytrax som står bak utvelgelsen. Her er det ikke bare opplevelsen om bord som teller, men også den servicen de ansatte gir på flyplassen.

Rangeringen blir gjort i den prestisjefylte kåringen World Airline Awards 2023 som igjen er basert på vurderinger fra millioner av reisende.

Disse scorer høyest

Det konkurreres i mange ulike kategorier, og blant annet kåres flyselskapene med den beste kabinbesetningen. Her ble Austrian Airlines vinner, og det for syvende gang.

Sist selskapet vant var i 2018.

Når det reisende publikum ble spurt om hvilket europeisk selskap de mener scorer høyest på besetningens innsats i 2023, ble dette topp 10:

  • 1. Austrian Airlines, Østerrike
  • 2. Air France, Frankrike
  • 3. Swiss Air Lines, Sveits
  • 4. Aegean Airlines, Hellas
  • 5. British Airways, Storbritannia

Deretter følger 6. Virgin Atlantic, Storbritannia, 7. Finnair, Finland, 8. Iberia, Spania, 9. KLM, Nederland og 10. Turkish Airlines, Tyrkia.

Setter pris på servicen

Sjefen for Austrian Airlines, Anette Mann, er naturligvis svært godt fornøyd etter å ha blitt topp-rangert i konkurransen:

– Vi er alle veldig stolte over at vi har blitt kåret til europeisk mester i kategorien» Best Airline Staff Service». Spesielt etter kriseårene viser denne prisen at våre kunder setter stor pris på vår service og gjestfrihet som vi tar sikte på å levere i dette selskapet hver dag. Spesielt etter de utfordrende koronaårene har denne prisen en helt spesiell betydning for oss og motiverer oss enda mer til å gi vårt aller beste, sier Mann.

Blant de beste i verden

Hun sier at prisen plasserer Austrian Airlines i samme liga som verdenskjente store flyselskaper som Delta Air Lines eller ANA All Nippon Airways, som mottok denne prisen for regionene Nord-Amerika og Asia.

World Airline Awards er en global kåring av de beste aktørene i flybransjen. Den blir ofte referert til som «Oscar for luftfartsindustrien.»

Prisene bestemmes ikke av en jury, men er basert på resultatene fra verdens største kundetilfredshetsundersøkelse i luftfartssektoren. Årets undersøkelse involverte passasjerer fra over 100 nasjoner, som evaluerte 325 flyselskaper.