Venter med avgjørelsen om å gjenoppta Thailand-ruten

Thai Airways må avgjøre innen slutten av denne måneden om selskapet skal gjenoppta sine flyvninger mellom Oslo og Bangkok. Foto: Knut-Erik Mikalsen

En av de langrutene som ennå ikke har kommet i gang etter pandemien, er Thai Airways’ rute mellom Gardermoen og Bangkok.

Inntil pandemien ble denne fløyet daglig i de travleste sesongene.

Likevel har den ikke kommet tilbake, selv nå som markedet har tatt seg opp igjen.

Ny konkurrent

Imens har en ny utfordrer, det norske flyselskapet Norse Atlantic Airways, kastet seg inn på ruten som de skal ha non stop-flyvinger fra og med 2. november.

Etter det flysmart24 forstår har Thai Airways jobbet for å få den i gang igjen Oslo-ruten i løpet av november, men det er fortsatt uklart om dette kommer til å skje.

Selskapet har søkt om slot på Gardermoen for tre avganger i uken, uten å ha spesifisert hvilke dager.

Samme fly som før

Slotene vil bli stilt til rådighet for Thai, men kun ut denne måneden. Etter den tid må ev enentuell ny søknad sendes inn.

I slotsøknaden har selskapet oppgitt at de skal fly ruten med samme materiell som før, Boeing 777 med plass til 348 reisende.

Flysmart24 har forsøkt å få bekreftet eller avkreftet om selskapet kommer til å benytte seg av de landings- og avgangstilbudene de har fått fra Oslo Lufthavn, men selskapet har ikke besvart våre henvendelser.

Konkurrent kuppet ruten

Sist Thai uttalte seg om ruten var i mars i fjor. Da sa selskapets salgssjef for Skandinavia, Ulrik Gylstorff, at det kunne ta lang tid før ruten ble gjenopptatt. Imens flyr Thai direkte både fra Stockholm og København.

Mens Thai venter, har det norske selskapet Norse Atlantic sett muligheten til å «kuppe» ruten med to ukentlige flyvinger fra 2. november. Dette økes til tre daglige i forbindelse med jul og påske.

Også SAS starter Bangkok-rute, men det skjer fra København.