Norwegian gjør seg klar for en tøff vinter, og varsler nå at selskapet kommer til å kutte kapasiteten med opptil 40 prosent kommende vintersesong.
Dette kommer frem i selskapets kommentarer til regnskapstallene det la frem i dag.
De viste et overskudd før skatt på 538 millioner kroner for månedene april, mai og juni – noe mindre enn det analytikerne hadde ventet på forhånd.
God passasjer-tilstrømming
Derimot kan selskapet registrere at passasjerene fortsetter å strømme til Norwegian, som i denne perioden hadde 5,6 millioner passasjerer.
Det er opp fra 5 millioner passasjerer i andre kvartal 2022.
Selskapets konsernsjef, Geir Karlsen, er derfor fornøyd med passasjertilgangen, og varsler allerede nå at booking-tallene for resten av sommeren kommer til å bli gode når de blir lagt frem senere:
Gode tall i sommer…
– Sommeren 2023 blir en av de sterkeste i Norwegians historie. Jeg er glad for at de sterke bookingtallene fortsetter når vi nå ser at forretningsreisende er tilbake, mens andre planlegger å reise med oss i høstferien, sier Karlsen i forbindelse med resultatfremleggelsen.
Høstferien er imidlertid en kort periode også for flyselskapene.
…men så kommer vinteren
Da ser det straks verre ut foran vintersesongen, som for flyselskapene starter i slutten av oktober og varer ut mars neste år.
Her varsler Norwegian allerede tiltak som kommer til å merkes når det gjelder rutetilbudet:
– For den kommende vintersesongen planlegger selskapet å kutte kapasiteten med 30 til 40 prosent for å matche produksjon til sesongmessige endringer i etterspørselen og redusere kontantforbruk i lavsesongen, heter det i styrets kommentarer til regnskapet.
Innstramminger biter
Dette viser at Norwegian ruster seg for en vinter der etterspørselen er ventet å synke, ikke minst i selskapets viktigste marked som er Norge. Dette vil føre til et redusert rutetilbud.
Styrets budskap er at det er bedre å sette fly på bakken og kutte i kapasiteten, i stedet for å risikere store tap ved å opprettholde et rutenett som må opereres med tap.
Dette er et vanlig grep som også mange andre flyselskap griper til i lavsesongen, av samme grunn som Norwegian.
Tære på kassabeholdningen
Å fly med tap vil tære på kontantbeholdningen, som nå er på behagelige 9,3 milliarder kroner.
Økende boligrenter, høy inflasjon og usikkerhet når det gjelder energiprisene er antatt å dempe det private forbruket.
Da er reiseutgifter en post mange kutter for å spare penger, og et kostnadskutt som er effektivt fordi det virker straks.