Setter fly på bakken og kutter antall avganger til vinteren

Norwegian gjør seg klar til en tøff vinter, og kutter kapasiteten med opptil 40 prosent. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Norwegian gjør seg klar for en tøff vinter, og varsler nå at selskapet kommer til å kutte kapasiteten med opptil 40 prosent kommende vintersesong.

Dette kommer frem i selskapets kommentarer til regnskapstallene det la frem i dag.

De viste et overskudd før skatt på 538 millioner kroner for månedene april, mai og juni – noe mindre enn det analytikerne hadde ventet på forhånd.

God passasjer-tilstrømming

Derimot kan selskapet registrere at passasjerene fortsetter å strømme til Norwegian, som i denne perioden hadde 5,6 millioner passasjerer.

Det er opp fra 5 millioner passasjerer i andre kvartal 2022.

Selskapets konsernsjef, Geir Karlsen, er derfor fornøyd med passasjertilgangen, og varsler allerede nå at booking-tallene for resten av sommeren kommer til å bli gode når de blir lagt frem senere:

Gode tall i sommer…

–  Sommeren 2023 blir en av de sterkeste i Norwegians historie. Jeg er glad for at de sterke bookingtallene fortsetter når vi nå ser at forretningsreisende er tilbake, mens andre planlegger å reise med oss i høstferien, sier Karlsen i forbindelse med resultatfremleggelsen.

Høstferien er imidlertid en kort periode også for flyselskapene.

…men så kommer vinteren

Da ser det straks verre ut foran vintersesongen, som for flyselskapene starter i slutten av oktober og varer ut mars neste år.

Her varsler Norwegian allerede tiltak som kommer til å merkes når det gjelder rutetilbudet:

– For den kommende vintersesongen planlegger selskapet å kutte kapasiteten med 30 til 40 prosent for å matche produksjon til sesongmessige endringer i etterspørselen og redusere kontantforbruk i lavsesongen, heter det i styrets kommentarer til regnskapet.

Innstramminger biter

Dette viser at Norwegian ruster seg for en vinter der etterspørselen er ventet å synke, ikke minst i selskapets viktigste marked som er Norge. Dette vil føre til et redusert rutetilbud.

Styrets budskap er at det er bedre å sette fly på bakken og kutte i kapasiteten, i stedet for å risikere store tap ved å opprettholde et rutenett som må opereres med tap.

Dette er et vanlig grep som også mange andre flyselskap griper til i lavsesongen, av samme grunn som Norwegian.

Tære på kassabeholdningen

Å fly med tap vil tære på kontantbeholdningen, som nå er på behagelige 9,3 milliarder kroner.

Økende boligrenter, høy inflasjon og usikkerhet når det gjelder energiprisene er antatt å dempe det private forbruket.

Da er reiseutgifter en post mange kutter for å spare penger, og et kostnadskutt som er effektivt fordi det virker straks.