Verdens eldste selskaper har overlevd krise etter krise

Nederlandske KLM og amerikanske Delta Air Lines er to av verdens eldste flyselskap som fortsatt er i drift. Her fra Schiphol-flyplassen i Amsterdam. Foto: Shutterstock

Fem europeiske flyselskap er på listen over de 10 eldste flyselskap i verden som fortsatt er i drift. Øverst på listen troner et av dem, som i dag har en sentral posisjon i både norsk og europeisk luftfart.

Det dreier seg om det nasjonale flyselskapet i Nederland. KLM.

Det har blitt laget en rekke oversikter over verdens eldste. Noen har også tatt med de mindre, regionale flyselskapene. Det har vi ikke i denne oversikten som flysmart24 presenterer i dag. Dette dreier seg om verdens nettverksselskaper.

De som følger flybransjen mener at de 10 eldste må ha noe spesielt ved seg siden de har overlevd mange kriser. De har klart seg gjennom verdenskrig, den store depresjonstiden, oljekrisen, flere finanskriser og covid-19 pandemien.

Slik ser listen over de aller eldste ut, ifølge en liste laget av flynettstedet Simple Flying.

KLM

Dette er det nederlandske selskapet som nå er å finne på en rekke norske flyplasser.

Det ble startet i oktober 1919, året etter avslutningen av første verdenskrig. Den har Schiphol-flyplassen utenfor Amsterdam som sitt knutepunkt.

Artikkelen fortsetter under bildet

KLM har Amsterdam-flyplassen Schiphol som sitt knutepunkt. Foto: KLM

KLM har i dag vokst seg til å bli en betydelig internasjonal aktør også utenfor Europa med ruter til Nord- og Sør-Amerika, Midtøsten, Asia og Afrika. I USA samarbeider KLM tett med alliansepartner Delta Air Lines.

I 2004 fusjonerte KLM med det franske flaggbærende selskapet Air France.

Begge selskapene driver imidlertid fortsatt under eget navn, men driver felles prosjekter som for eksempel lavprisselskapet Transavia. Sistnevnte åpner ny rute fra Gardermoen til Orly-flyplassen utenfor Paris i vår.

Avianca

Dette er flaggselskapet i Columbia i Sør-Amerika, og hadde nåværende SAS-sjef Anko van der Werff som sin forrige sjef.

Selskapet har slitt alvorlig økonomisk de senere årene og har i likhet med mange andre selskap måttet gjennomgå en konkursbeskyttelse for å overleve. Det har ikke hindret et par konkurser etter århundreskiftet.

Artikkelen fortsetter under bildet

Avgang for Avianca med Boeing 787-8 Dreamliner. Foto: Boeing

Også dette selskapet ble opprettet i 1919, i desember, og operer i dag ruter i Amerika og til Europa fra sitt hovedkvarter i landets hovedstad, Bogotá.

Avianca er i dag medlem av Star Alliance, og følgelig en alliansepartner med SAS.

Qantas

Her er det snakk om en av luftfartens virkelig gamle travere som har bundet verden sammen med et stort og finmasket nettverk.

Australias nasjonale selskap Qantas ble startet tilbake i 1920, og ble statseid i 1947.

Artikkelen fortsetter under bildet

Qantas-sjefen har bestemt seg for at han skal fly verdens lengste flyrute. Foto: Airbus

Selskapet opererer på over 150 ulike destinasjoner, og har en flåte på over 300 fly inkludert sine underselskaper, bl.a. lavprisaktøren Jetstar.

Qantas har i mange år jobbet med planen om å fly verdens lengste rute. Derfor jobber ledelsen ufortrødent videre med «Prosjekt Sunrise,» som skal bli verdens lengste nonstoprute – fra Sydney til London, og som vil måtte vare i over 21 timer.

Aeroflot

Dette er et selskap som er i dyp krise og i tillegg isolert etter Russlands angrepskrig mot Ukraina. Selskapet ble startet i 1928, og var det statsdrevne flyselskapet i tidligere Sovjetunionen.

Det satte sitt preg på driften der selskapet hadde et meget frynsete rykte både når det gjaldt service og sikkerhet. Mange kviet seg for å reise med Aeroflot, ikke minst på innenriksrutene, men ble likevel fristet av selskapets lave priser på internasjonale ruter.

Artikkelen fortsetter under bildet

Flyene til Aeroflot satt på bakken etter de vestlige sanksjonene som følge av angrepet på Ukraina i februar i fjor. Foto: Shutterstock

Fra rundt 2000-skiftet bygde selskapet seg opp med høyere kvalitet, og er rangert som et 4-stjernes flyselskap av det anerkjente ratingselskapet Skytrax. På denne listen er for eksempel SAS med 3 stjerner.

I dag er selskapets situasjon uavklart. Det er nektet å operere over store deler av verden som følge av sanksjonene mot Russland. Det gjør også at selskapet ikke får reservedeler til flyene sine. Mange fly er angivelig satt på bakken for å kunne avgi reservedeler til andre fly.

Czech Airlines

Nasjonalt selskap for daværende Tsjekkoslovakia, nå Tsjekkia. Etablert i 1923, og har operert rute til Oslo fra Praha. Den ruten driver selskapet ikke i dag.

Artikkelen fortsetter under bildet

Czech Airlines har gått gjennom en tøff omstrukturering etter pandemien. Foto: Czech Airlines

Selskapet har heller spesialisert seg på ruter til Øst-Europa og Midtøsten. Etter andre verdenskrig fikk selskapet ikke lenger lov å trafikkere vestlige lufthavner eller operere med vestlige flytyper. Dette endret seg da jernteppet falt på slutten av 1980-tallet.

I likhet med mange andre selskaper har Czech Airlines gjennomgått en restrukturering som følge av krisen etter pandemi-utbruddet i 2020. Selskapet er medlem av flyalliansen Sky Team.

Finnair

Eneste nordiske innslaget på listen, og et selskap som svært mange nordmenn bruker på sine reiser til Asia. For Thailand-farere har Finnair blitt et fast alternativ.

Selskapet ble etablert i 1923, som Aero og fikk navnet Finnair fra 1953. Den 1. november i år fyller selskapet 100 år.

Artikkelen fortsetter under bildet

Det finske flyselskapet Finnair er inne i en tøff omstillingsfase. Foto: Finnair

Finnair har basert mye av sin suksess på Asia-trafikken, som fikk seg en kraftig knekk som følge av Russlands angrep på Ukraina 24. februar 2022.

Som et svar på vestlige sanksjoner ble den korteste ruten mellom øst og vest, Sibir-korridoren, stengt for vestlige selskap. Det har rammet Finnair knallhardt, som nå bygger seg langsomt opp med flyruter østover som går utenom Russland.

Dessuten har selskapet nylig innledet et samarbeid og flyr nordiske ruter sammen med Qatar Airways.

Delta Air Lines

En kjenning for mange som reiser til og fra USA. Ble stiftet i 1924, og er i dag et av verdens største flyselskap målt etter antall passasjerer.

Den har sin base på flyplassen Atlanta Hartsfield-Jackson, som er verdens mest travle flyplass.

Artikkelen fortsetter under bildet

Deicing av et Delta Boeing 757-200 fly i Salt Lake City. Foto: Delta Air Lines

Delta har ikke hatt norsk rute siden Fornebu var landets hovedflyplass. Da fløy selskapet en tid dirkete mellom Oslo og New York. I dag er selskapet en stor operatør på de normalt travle og lønnsomme transatlantiske rutene mellom USA og Europa.

Selskapet har ifølge egne nettsider i dag 275 destinasjoner rundt om i verden og flyr nesten 200 millioner reisende om året. Det har ruter til Europa, Latin-Amerika, Asia og Karibia.

Amerikansk luftfart har gjennomgått en omfattende konsolidering og består i dag av fire til fem store selskap. Som en følge av dette ble flyselskapet Northwest Airlines innlemmet i Delta i 2008.

American Airlines

Dette er også en amerikansk luftfartsgigant, og har røtter tilbake til 1926. Det er fortsatt en viss uenighet om når selskapet egentlig formelt ble stiftet.

Det har uansett sin hovedbase på flyplassen i Dallas, Texas.

Artikkelen fortsetter under bildet

American Airlines ruver også blant verdens eldste flyselskap. Foto: American Airlines

American Airlines operer i tillegg til innenlandsruter i USA, også ruter til Karibia, Europa og Japan i Asia. Selskapet flyr til rundt 350 destinasjoner, og har over 900 fly i flåten.

Selskapet har på sin vei også slukt konkurrenter, det overtok US Airways som hadde sin siste flyvning i oktober 2015.

American Airlines er for flyinteresserte også kjent for sin flåte av de ikoniske flyene MD-80-fly, også kjent innslag hos SAS i sin tid. American beholdt sine fly av denne typen lenge, og pensjonerte det siste så sent som i 2019, ifølge selskapets egne nettsider.

Air Serbia

Grunnlagt i 1927 og het da Aeroput. Selskapet operer med rutefly, sesong- og charterfly til over 70 destinasjoner i Europa, Nord-Amerika, Asia og Afrika.

Blant disse destinasjonene er Oslo, der selskapet har operert med rute fra Beograd til Gardermoen siden juni 2020. Da hadde ikke selskapet fløyet til Oslo på 12 år. Den gang het selskapet JAT, Jugoslovenski Aerotransport.

Artikkelen fortsetter under bildet

En Airbus A319b fra Air Serbia under landing. Foto: Airbus

Selskapet ble omdøp til Air Serbia i 2013.

Selskapet gjenopptok også sin eneste transatlantiske rute, fra Beograd til New York, i 2016. Da var det 24 år siden sist selskapet hadde fløyet til USA.

I dag består flåten av Airbus jet-fly av typen A330, A320 og A319. I tillegg turbopropfly av typen ATR-72.

Iberia

For norske spaniafarere er dette et kjent selskap, og som i dag også flyr direkte mellom Oslo og den spanske hovedstaden Madrid flere ganger i uken.

Iberia er det største flyselskapet i Spania og ble dannet i 1927. Da het det Compañía Aérea de Transporte.

Artikkelen fortsetter under bildet

Mange nordmenn har stiftet bekjentskap med Iberia på sine reiser til Spania. Foto: BA

Selskapet konsentrerer sin trafikk i Europa, men har også et stort nettverk i Sør-Amerika. Derfor er også Madrid en viktig transittflyplass for reisende som skal til det sørlige Amerika.

Det har samme eiere som andre kjente selskap i Europa – British Airways, Aer Lingus og lavprisselskapene Vueling og Iberia Express. Av disse selskapene har både BA og Vueling rutetrafikk til og fra Norge.

Sammen med Iberia Express og Iberia Regional Air Nostrum tilbyr Iberia flyreiser til femti land rundt om i verden fra Madrid flyplass, hvor selskap har sitt knutepunkt.