Fyller flyene stadig bedre – må likevel stanse flere ruter

Det norske selskapet Norse Atlantic operer kun to ruter fra Norge i vinter - til Bangkok og Miami. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det nye norske flyselskapet Norse Atlantic Airways har økt passasjertallet for sjette måned på rad i august. Likevel tvinges selskapet til å stanse noen av sine ruter.

Det har en stund vært kjent at Norse vinter-stanser sine ruter fra Oslo til New York og Los Angeles.

Senere har rutekuttene også kommet i det som nå er Norse’ største marked – London.

Stanset før den begynte

Det ble i forrige måned kjent at ruten til Kingston på Jamaica ble stanset – før den kom i gang. Nå har også selskapet fjernet San Francisco fra rutetilbudet for hele 2024, og stanset Boston-rute fra London i vinter.

Overfor flysmart24 kommenterer selskapet spørsmålet om en permanent lukking av San Francisco-ruten slik:

– Vi har ikke planlagt utover sommeren 2024, og vi evaluerer kontinuerlig eget rutenett, svarer kommunikasjonssjef i Norse Atlantic Airways, Christina Carare, til flysmart24.

Fyller flyene godt

I august måned registrerte Norse Atlantic Airways en gjennomsnittlig fyllingsgrad på 86 prosent, noe som markerer en økning på 1 prosentpoeng sammenlignet med måneden før.

Det innebærer også den sjette måneden på rad med vekst.

– Jeg er veldig fornøyd med at fyllingsgraden har fortsatt å øke måned for måned, etterspørselen etter Norse sine billettpriser har vært sterk gjennom sommeren, sier Norse-sjef Bjørn Tore Larsen.

Sliter med punktlighet

Norse Atlantic Airways fraktet 151.420 passasjerer fordelt på 520 flyvninger, opp fra 150 600 i forrige måned.

Selskapet opererte alle ruteflyvninger uten kanselleringer, noe som resulterte i 100 prosent fullføringsgrad siden 24. april i år.

Men selskapet sliter fortsatt med punktligheten. I august ankom 70 prosent av flyene innen 15 minutter etter planlagt ankomsttid.

Kan endre raskt

Han sier at Norse er godt posisjonert på vei inn i vinterperioden.

– Vår evne til raskt å reagere og tilpasse nettverket vårt etter behov, inkludert nøye kontroll over kostnadsbasen, er kjennetegnene på vår rimelige driftsmodell, sier han.

Norse har også satset på det tidligere så lukrative fraktmarkedet. Det, sier Larsen, har fortsatt å synke ettersom priser og etterspørsel har falt etter pandemien.