Flyrutene mellom hovedstedene i Norden er dominert av fire selskaper som kappes om passasjerenes billettpenger.
En av de sentrale rutene, mellom Oslo og den finske hovedstaden Helsingsfors, har imidlertid manglet den største aktøren i Skandinavia, SAS.
Nå blir det slutt på det.
Kaster seg inn
Fra høsten av kaster SAS seg inn på denne direkteruten som dermed blir trafikkert av både SAS, Norwegian og det finske nasjonale selskapet, Finnair.
Nordmenn som foretrekker å bruke SAS har til nå måttet fly via Stockholm eller København for å komme til hovedflyplassen i Finland.
Fra 29. oktober går SAS i gang med en daglig tur/retur-forbindelse til Vanda-flyplassen med en Airbus A320:
Avgang Oslo er klokken 08.00 og med ankomst klokken 10.25. Flytiden er 1 time og 25 minutter. Ankomsttiden må korrigeres i forhold til at lokal tid i Finland er en time foran Norge, på grunn av ulike tidssoner.
Noen dager i uken er avgangstiden 10.05, med ankomst 12.30.
En forbedring
Hos finnenes nasjonale flyplass-selskap, Finavia, er man svært glad over at SAS er tilbake med en direkterute fra Gardermoen:
– Finlands forbindelser til de nordiske hovedstedene vil bli ytterligere forbedret når SAS starter sine flygninger fra Helsingfors lufthavn til Oslo. Forbindelsen er et svært velkomment tillegg til flyselskapets allerede omfattende rutetilbud på Finavias flyplasser, sier Petri Vuori, Finavias direktør for ruteutvikling.
Viktig flyplass for nordmenn
SAS vil operere ruten Helsingfors – Oslo frem til slutten av mars 2024. Ruten flys hver dag i uken unntatt lørdag.
Helsingfors har blitt et viktig knutepunkt for mange nordmenn som skal reise østover.
Finnair har i dag et godt utbygd rutetilbud til Asia fra alle de nordiske landene.
Det har gjort Finnair til et foretrukket selskap for de mange som reiser til spesielt Thailand, på jobbreise eller ferietur.