«Nye SAS må ikke være kjipt, men by på høy kvalitet»

Ekspert på markeds-tilpasning har klare råd om hvordan SAS skal klare seg i konkurransen fremover. Foto: Knut-Erik Mikalsen

SAS er inne i avgjørende dager i selskapets prosess for å sikre seg ny og frisk kapital, som skal trygge SAS fremtid som et selvstendig flyselskap.

En av landets fremste eksperter på markedsutvikling, professor Tor W. Andreassen, mener et SAS som har kommet seg gjennom krisen må rendyrke profilen som et premium flyselskap for både fritids- og jobbreisende.

– Det vil kle SAS svært godt, uten å bli som Ryanair og Norwegian, sier Andreassen til flysmart24. Han advarer SAS mot å fremstå som et kjipt selskap overfor de reisende.

Kjenner godt

Andreassen er professor i innovasjon ved Norges Handelshøyskole i Bergen, og har fulgt flybransjen i Norge og Skandinavia over mange år.

Han er også en erfaren flyreisende, og har et langvarig kundeforhold til selskapet og dets lojalitetsprogram Euro Bonus.

Andreassen har vært blant de som også har fulgt SAS sin kamp for å overleve som selvstendig selskap gjennom den såkalte chapter 11-prosessen i USA.

Ikke rendyrket lavpris

Den har nå ledet til at SAS sier at nye potensielle eiere har meldt seg villig til å gå inn med de 9,5 milliarder svenske kronene selskapet trenger for å kunne restrukturere seg.

Andreassen sier at han håper selskapet, som om kort tid vil informere om hvem som blir selskapets nye eiere, vil finne et nytt «hjem.»

Hans utgangspunkt er at et nytt SAS ikke må fremstå som et rendyrket lavprisselskap, men ha et godt tilbud til både de økonomi- og jobbreisende. Det betyr både tilbud om rimelige billetter for de fritidsreisende, men samtidig et godt produkt for de jobbreisende som betaler mer for billetten.

Ikke opptre kjipt

– Ferie og fritids-segmentet er i vekst mer enn jobbreiser. Ledelsen og de nye eiernes oppgave og utfordring er å utvikle selskapet kostnads- og servicemessig slik at de kan være premium kvalitet til økonomipriser og på den måten beholde begge segmentene. Lykkes de med det vil de tiltrekke seg reisende som verdsetter service og kvalitet, sier Andreassen.

Hans råd vil derfor å ikke være det han kaller kjip, som ved å fjerne tilbud som er inkludert i billetten. Det vakte eksempelvis oppsikt da SAS plutselig bestemte at de som reiste på de dyreste billettene i Norge, bare skule få én drikke og ett matprodukt hver.

«I dyp krise»

Dessuten mener Andreassen at selskapet må jobbe med det som passasjerene kan forholde seg til, slik som profesjonalitet, serviceinnstilling og vennlighet.

– Så er det det digitale. SAS bør lage verdens beste reiseapp for enkel reise: bestille, avbestille og ombooke, sier Andreassen.

Han mener at et tilbud ut over det konkurrenter som Ryanair og Norwegian leverer, vil være avgjørende for passasjerer som er villige til å betale noe mer for å fly med SAS.

Andreassen sier likevel at SAS i dag fremstår som et selskap i dyp krise:

Ikke bare bonuspoeng

– De ansatte er utslitte og slitne etter mange år med kutt og lønnskamp. Kundene er ikke så imponert over selskapet. Euro Bonus-programmet er det sterkeste limet i lojaliteten til selskapet, og ikke tilfredshet med SAS som reiseoperatør, sier Andreassen.

Han mener lønnen for et tiltak med mer premium kvalitet vil ligge i at kundene får det han omtaler som «en emosjonelt forankret lojalitet til selskapet utover lojalitet kun til Euro Bonus-programmet.»