I de senere månedene har nordmenn flest blitt tvunget til å dempe det private forbruket for å demme opp for økende renter og den generelt høye inflasjonen.
På område etter område har detaljhandelen kunne fortelle om lavere vekst og også direkte nedgang i omsetningen, både innen dagligvare, elektronikk, sport og klær.
Lenge har det sett ut som om reiser skulle bli unntaket for denne nedgangen, og at nordmenn var villige til å prioritere og bruke penger på reiser til sol og varme utover året tross strammere familieøkonomi og svekket kroneverdi.
Betydelig fall
Helt til nå. Nå kutter nordmenn reiser over en lav sko.
I september kom tilbakeslaget. Da var det et betydelig fall i salg av flybilletter, hotellopphold og leiebil, ifølge landets største formidler av reiser, Finn Reise.
Det er snakk om en nedgang på 13 prosent i antall solgte reiser og andre reiseprodukter, sammenlignet med samme måned i fjor.
– Ja, det er tydelig at en mer presset privatøkonomi har fått nordmenn til å sette på bremsene også når det gjelder reiser. Dette har vi egentlig ventet på en stund, så det kommer ikke veldig overraskende, sier kommersiell direktør i Finn Reise, Terje Berge, til flysmart24.
Kun ett unntak
Finn Reise er den absolutt største uavhengige formidleren av reiser her i landet, og sørger for salg av billetter for alle de største flyselskapene og reisearrangørene.
Svikten gjelder for alle viktige reiseprodukter som flybilletter, hotellopphold og leiebil.
«Fall i reisekjøpet har vi ventet på»
Terje Berge. Foto: Finn Reise
Dette er det første tegnet reisegiganten ser på at folks bruk av penger på reiseopplevelser faller.
– Det eneste området som viser oppsving er pakkereiser. Der har vi vekst og spesielt for pakkereiser til Gran Canaria, sier Berge.
Han tror det er den eldre befolkningen som står for denne reiseaktiviteten. Denne aldersgruppen setter normalt sitt preg på reiser til den populære ferieøya på forvinteren.
Slutt på dyre reiser
Det dempede private forbruket viser seg også i nordmenns kortbruk. Det falt 1 prosent i september.
Kortforbruket samlet sett, justert for prisvekst, går særlig ned innen reiseliv med minus 12 prosent, kan direktør for datatransformasjon i DNB, Ine Oftedahl, fortelle.
– Dette kan være et uttrykk for at vi nå er i en fase hvor vi i mindre grad unner oss store og kostbare reiser. I stedet vendes «luksusforbruket» mot restaurantbesøk og opplevelser nærmere hjemmet, sier Oftedahl.
Også Avinor preget
Også Avinor må registrere at tyngdeloven også gjelder for luftfarten.
Her er det helt stillstand. Selskapets tall for september viser ingen økning i forhold til samme periode i fjor.
– Utviklingen i september har vært litt svakere enn hva vi forventet ved inngangen av måneden. Det kan være en effekt av at økte renter begynner å treffe markedet. Selv om alle rentehevingene ikke har slått inn på lommeboka ennå, er det nok flere som har blitt litt mer forsiktige gitt det siste årets utvikling, sier trafikkdirektør i Avinor, Gaute Skallerud Riise.