Utropt til best i klassen – norsk skepsis til kåringen

Det ungarske lavprisselskapet, som vant Europa-kåringen, på Torp Sandefjord Lufthavn. Både Norwegian og Ryanair var også nominert. Foto: Torp

Flyselskapene jakter hele tiden på utmerkelser som de kan pynte seg med i sin markedsføring. Å kunne kalle seg best i klassen er det aller beste.

Nå kan det ungarske selskapet Wizz Air smykke seg med tittelen Årets beste lavprisselskap i Europa for 2023.

Kåringer innen luftfarten møtes med en god porsjon skepsis fra den norske flyeksperten Christian Kamhaug. Han er kritisk til grunnlaget som slike kåringer skjer på.

Danket ut syv andre

Kåringen denne gangen har skjedd i regi av den kjente konkurransen World Travel Awards, og har skjedd gjennom en elektronisk avstemming.

Selskapet danket ut syv andre konkurrenter til prisen, deriblant vårt eget Norwegian, britiske EasyJet og spanske Volotea. Sistnevnte ble nylig kåret til Europas beste på lavpris i en annen kåring.

– Vi er utrolig beæret over at juryen har valgt Wizz Air til denne prestisjetunge prisen, sa selskapets kommunikasjonsdirektør, András Radó, da han mottok prisen. Han rettet en takk til både ansatte og passasjerer.

Norsk skepsis

De andre selskapene som var nominert, men ikke rakk opp, var: Norwegian, spanske Vueling, britiske EasyJet, irske Aer Lingus, spanske Volotea, britiske Jet2 og irske Ryanair.

Christian Kamhaug har fortid i flyselskaper som SAS, Norwegian og Widerøe, og vil for mange være kjent som den ansvarlige bak podcasten Flypodden.

Han synes det blir litt mange slike kåringer:

– Ja, det går litt inflasjon i kåringer. Og jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk til en del av dem med tanke på metode, sier Kamhaug til flysmart24.

Popularitet og mange følgere?

Han peker blant annet på det faktum at man ikke sjelden opplever at nominerte selskaper går offensivt ut på sosiale medier og andre plattformer.

«Gjelder det å ha flest mulig følgere som kan stemme?»

Christian Kamhaug. Foto: Magnus Fjell Kamhaug

Der ber de sine kunder om å stemme på dem.

– Er det popularitetskonkurranser der det gjelder å ha mange følgere som kan stemme, eller er det faktiske objektive kriterier som gjelder? Og, hva er det som gjør et lavprisselskap bedre enn andre? spør Kamhaug.

Stor forskjell

Han mener det er stor forskjell i produktet til selskaper som Norwegian og Wizz Air blant annet.

– Det gjelder kanskje ikke når det gjelder slike ting som ombordproduktet, som etter hvert har blitt ganske likt hos de forskjellige selskaper. På andre områder er det stor forskjell. Det er bare å nevne ting som bonusprogram, passasjerhåndtering og muligheten for interne videreforbindelser, så ser man jo at det er store forskjeller, sier Kamhaug og har denne konklusjonen:

– Norwegian har i dag mer til felles med SAS og KLM enn med Wizz Air og Ryanair, sier Kamhaug.