Er du blant dem som bruker tid og krefter på å finne smarte tidspunkter å kjøpe flybilletter på, i den tro at de da skal være på sitt billigste?
– Det er stort sett bortkastet tid, mener Olivia Natan fra Berkeley Haas School of Business i USA. Hun har laget en studie som tar utgangspunkt i hvordan billettprisene settes hos et stort amerikansk flyselskap.
Hun anbefaler derimot reisende om å passe på tre bestemte dager. Da endrer prisene seg, sier hun.
Kommersiell direktør i Finn Reise, Terje Berge, er langt på vei enig.
Har du hørt det før?
Natan har publisert studien på Oxford Academics og mener at funnene er representative for hvordan alle andre flyselskaper verden over driver sin prispolitikk.
Natan tar i studien livet av alle fantasifulle historier om hvordan kunder skal gå frem for å finne billige billetter, ifølge Daily Mail.
Dette er historier som verserer i media og reisemiljøene, og som hevder å bygge på faktisk kunnskap.
Et av de seiglivede tipsene er å anbefale folk å kjøpe flybillettene på en tirsdag, da prisen angivelig skal være billigst. En annet tips kan være at prisen skal være lavest på en bestemt dato, flere måneder før avgang.
Unngå å bli gjenkjent
Et annet tips er å søke etter billetter med nettleserens inkognitomodus for å unngå å bli gjenkjent hos flyselskapet som en som er ivrig etter en bestemt reise på en bestemt dag.
Flyselskapet vil da «finne ut» at du hele tiden leter etter billett til et bestemt reisemål. Ved å søke igjen og igjen avslører man en intenst lyst til å reise dit, og selskapet kan da jekke opp prisen.
Eller å bruke en teknisk utstyr som gir inntrykk av at du befinner deg på et helt annet sted enn du faktisk gjør, såkalt VPN.
Overdreven oppfatning
Ifølge studien selges flybilletter gjennom globale distribusjonssystemer som sørger for at et reisebyrå i Japan ser samme pris som du gjør på datamaskinen hjemme i Norge.
Det er også en overdreven oppfatning om at så snart et selskap setter ned prisen på en bestemt billett, har konkurrentene matet sine datamaskiner til å følge etter. Slik er det ikke, ifølge studien.
Den nye studien koker ned til denne anbefalingen:
– Det jeg kan si er at prisene stiger betydelig 21, 14 og 7 dager før en flytur. Det er bare å sørge for å kjøpe billett før den tid, er Natans eneste råd.
Finn: – Kan drive opp prisene
Finn Reise er den største uavhengige søkemotoren for flybilletter og reiser her i landet.
Kommersiell direktør Terje Berge har også et avslappet forhold til de mange angivelig smarte billett-triksene som det verserer historier om.
«
«Finner du en pris som du synes er god. Kjøp.»
Terje Berge. Foto: Finn.no
Han er enig med Natan at det skjer noe vesentlig med billettprisen i de siste ukene før avreise:
– Jeg vil jo si at det å vente for lenge med å bestille kan gjøre at prisen blir høyere. Dette kan skje ettersom flyselskapene har ganske god kontroll på kapasiteten siste 2 – 3 ukene før avreise. Mitt beste råd er derfor at folk i god tid leter seg frem til det de selv oppfatter som en god pris. Hvis man finner en pris som er god, bør man bestille med en gang, sier Berge.