Så er SAS i gang igjen med rute fra Skandinavia til et av nordmenns absolutte feriefavoritter i vinterhalvåret. I første omgang er det snakk om tre ukentlige avganger til Bangkok.
Det første flyet forlot København mandag kveld, og fremover skal ruten også flys onsdager og fredager.
SAS har fløyet denne ruten før. Den ble stanset i 2014. København-Bangkok vil være en vintersesongrute, og skal flys til utgangen av mars.
Sen avgang
Flyet vil i begge retninger opereres som nattflyvninger.
Siden flyet har avgang fra Kastrup om kvelden, klokken 23.35, betyr det at rutetiden passer godt for nordmenn som ønsker å benytte denne muligheten til å komme seg til Thailands hovedstad.
Flyet lander i Bangkok klokken 17.10 neste dag.
Transfer-muligheter
Rutetiden tilbake til Kastrup tilsier en avgang fra Suvarnabhumi-flyplassen klokken 23.50, med ankomst i København klokken 06.40.
Det gir også utmerkede transfer-muligheter til norske flyplasser.
Selskapets kommersielle direktør, Paul Verhagen, var glad for ruteåpningen mandag kveld:
Andre hjem
– Thailand og de skandinaviske landene har en lang historie med vennskap og samarbeid, og å returnere med en direkte rute er en stor glede. Bangkok-ruten vil tilby en perfekt inngangsport til resten av Thailand og Asia, og være et flott alternativ for både forretningsreisende og fritidsreisende. Thailand er en favorittdestinasjon for mange passasjerer i vintersesongen, og mange skandinaver ser på Thailand som sitt andre hjem, sier Verhagen.
SAS vil operere Bangkok-ruten med Airbus A350-fly, som har 300 seter. Flyene har tre klasser – økonomi, Plus og business.
To konkurrenter
I tillegg til SAS vil det norske flyselskapet Norse Atlantic Airways fly direkte fra Oslo til Bangkok normalt to ganger i uken og tre ganger i forbindelse med jul og nyttår. Ruten vil bli fløyet fra 2. november.
I tillegg flyr Thai Airways på rutene fra København og Stockholm. Selskapet har også hatt en Oslo-rute, men den ble innstilt under pandemien.
Hvorvidt, og eventuelt når denne ruten vil bli gjenåpnet, er ennå uklart.