Følte seg grundig lurt av billettkjøpet på Black Friday

De norske kundene følte seg lurt av reklamen fra Norwegian da de skulle kjøpe billetter til Antalya i Tyrkia. Foto: Fraport TAV Antalya Airport

De to reisende var ute etter billige flybilletter, og slo til da Norwegian åpnet sitt Black Friday-salg. Der lovte selskapet 30 prosent rabatt på alle ruter.

Turen skulle gå til Antalya i Tyrkia. Men, da de skulle benytte seg av tilbudet fikk de ikke noen rabatt.

De ble nødt til å kjøpe billettene til full pris, og mente reklamen fra Norwegian var villedende. Det får de en viss støtte for fra flyklagenemnda.

Kjøpte til normal pris

De to skulle reise til den tyrkiske riviera i desember i fjor.

Da tilbudet fra Norwegian dukket opp i forbindelse med Black Friday, slo de til med løfte om 30 prosent rabatt på alle avganger.

Men, de ble lange i masken da de fant ut at det slett ikke fantes noen rabatterte billetter på de avgangene de var ute etter.

Ble snytt

De ble derfor nødt til å kjøpe billettene til normal pris.

Når de ikke fikk rabatten, mente de reklamen fra Norwegian var villedende og at de var blitt snytt for en rabatt de hadde krav på. Derfor ville de ha alle pengene tilbake.

Dette sa Norwegian nei til, og dermed havnet saken i Transportklagenemnda for flyreiser.

Slik var kampanjen

Dette var reklameteksten Norwegian hadde lagt ut i forkant av kampanjen:

«Få opptil 30 % rabatt på ALLE våre destinasjoner. Sjekk ut våre Black Friday-tilbud og gjør et kupp på flybilletter. Bestill senest: mandag 28. november kl.23:59. Reis fra: 5.12.22-25.03.23. Kampanjekode: BLACKFRIDAY22»

De to kundene bestilte billetter fra 6. desember og hjem 20. desember, men fikk ingen rabatt.

Norwegian har ikke svar nemnda om kravet fra kundene. Selskapet har overfor de reisende forklart at tilbudet riktig nok gjaldt alle ruter, men ikke alle avganger.

Kritiserer Norwegian

– I dette tilfellet er kampanjekoden kun gyldig på enkelte avganger. Da klager har valgt en avgang hvor kampanjekoden ikke gjelder, er det ikke grunnlag for refusjon, skrev selskapet til de to kundene.

Nå har klagenemnda vurdert saken, og gir Norwegian rett i å avvise kravet med henvisning til at rabatten ikke var gyldig på alle avganger.

Men, nemnda kommer samtidig med kritikk mot Norwegians kampanje er uheldig uformet.

– Reklamen for rabattkoden inneholder ikke nærmere informasjon om hvilke avganger det er tilbud på. Det er etter flertallets syn uheldig, da det kan være vanskelig å nyttiggjøre seg av tilbudet, heter det i vedtaket.

Uriktig markedsføring

Der går flertallet likevel inn for å støtte Norwegian, og gir selskapet medhold i å kunne avvise kravet.

Mindretallet mener derimot at Norwegian brøt markedsføringsloven siden tilbudet var utformet slik at rabatten skulle gjelde «på alle Norwegians avganger men at rabatten kunne variere.»

– Når det derimot viser seg at det kun gis rabatt på enkelte avganger, til bestemte destinasjoner, er markedsføringen uriktig, mener mindretallet som gikk inn for at de to skulle få tilbake 15 prosent av prisen.