Har du bestilt feriehotell? Vær obs på svindel-bølge 

Vær obs på svindel-forsøk hvis du har bestilt hotellrom. Booking.com advarer mot eposter om å bekrefte bestilling. Illustrasjonsfoto: Knut-Erik Mikalsen

Fra tid til annen dukker det opp svindelforsøk med folks hotellbestillinger. Nå kan det tyde på at aktiviteten har tatt seg opp igjen.  

Det dreier seg om kriminelle som er ute etter å svindle til seg penger fra dem som har bestilt hotellrom. 

I det siste har det igjen dukket opp en bølge av svindelsaker knyttet til folk som har bestilt hotellrom via bookingsiden Booking.com. 

Overfor flysmart24 sier Booking.com at de er vel kjent med svindelen, og mener at den har sitt opphav til de hotellene de formidler rom for.

Dette anbefaler Booking.com

Booking.com har derfor en klar anbefaling overfor de som plutselig mottar krav om å betale på nytt eller bekrefte kredittkort-opplysninger:

– For det første, hvis en kunde noen gang mottar en melding de er usikker på, oppfordrer vi dem til å sjekke betalingen for hotellet. Dette er lett å finne i bestillingsbetingelsene eller reservasjonsbekreftelsen. Hvis dette er et problem, kan de også ta kontakt med vår kundeservice, opplyser talsperson for Booking.com, Jenni Pain, til flysmart24. 

Trengte oppdatering av kort

I flere land skriver aviser nå om ofre for denne nye svindelbølgen: Den dukker opp i form av en epost som tilsynelatende er fra Booking.com og knyttes til en bestilling som allerede er gjort. 

Den britiske avisen Daily Mail forteller at blant dem som har blitt offer for denne svindelen, får henvendelser som som så ut til å komme fra hotellet det var bestilt rom på.

I eposten var det skrevet at hotellet trengte en oppdatering av kredittkortet som var blitt brukt for å bekrefte bestillingen. Kortet vedkommende ville bruke ved innsjekkingen måtte legges inn på nytt.

Denne informasjonen brukes så til å tappe kredittkortet for penger. 

Bestilling ville bli slettet

Hvis ikke dette ble gjort innen 12 timer, ville bestillingen bli kansellert. Det var bare få dager før oppholdet skulle skje, og vedkommende svarte derfor på eposten for å unngå å få trøbbel med reisen.  

Dette er hendelser som også norske Booking.com-kunder har blitt utsatt for tidligere.

Booking.com har avvist at deres system har blitt hacket og mener at det er partnerhotellene som er blitt utsatt for datainntrengere. Dette avviser hoteller avisen har snakket med. 

Har tapt tusener

Den britiske avisen forteller om tilfeller der kunder har blitt tappet for tusenvis av kroner etter å ha svart på epostene. 

Booking.com oppfordrer kunder om å være tilbakeholdne med å klikke på eposter, og spesielt de som er formulert slik at de skal få kunden til å føle at det haster med å svare:

– Kunder bør også huske at Booking.com aldri vil kreve at kunder oppgir kredittkortinformasjon via tekstmelding, melding eller epost, opplyses det fra hotellsøkesiden.